3 minuten

Help! Mijn klas kan niet zelfstandig werken met Atlantis!

Geen paniek als je merkt dat je leerlingen de leesmethode Atlantis wat uitdagend vinden. Sterker nog: het is juist goed nieuws als je klas niet zelfstandig kan werken met Atlantis! 


Inhoud 

  1. Jouw rol als leerkracht
  2. Een helpende hand
  3. Handvat 1: Krachtige ondersteuning bij directe instructie
  4. Handvat 2: Leerzame vragen
  5. Ontdek zelf hoe Atlantis jou ondersteunt


Jouw rol als leerkracht

Goed nieuws? Ja! Dat klinkt misschien vreemd, maar we verwachten niet dat leerlingen zelfstandig uit de voeten kunnen met Atlantis. Bij leren draait het namelijk om uitdaging en ontdekking, en daar is nou eenmaal ondersteuning bij nodig. 

 

Als leerkracht speel jij dus een cruciale rol. Jouw instructie en begeleiding zijn essentieel om kinderen goed te leren lezen. Het feit dat je leerlingen nieuwe stof onder jouw begeleiding goed gaan begrijpen, bewijst dat je precies de juiste toon en het goede niveau te pakken hebt. Dankzij jou(w ondersteuning) leren de kinderen!



Een helpende hand

Onze leesmethode Atlantis is niet ontworpen om kinderen in hun eentje aan hun leesvaardigheid te laten werken. Atlantis heeft als doel jou optimaal te ondersteunen. De lessen zijn zo opgebouwd dat je stapsgewijs toewerkt naar zelfstandige verwerking door je leerlingen, maar altijd nadat jij instructie hebt gegeven. Jij bent de sleutel tot leessucces voor je klas.

 

We bieden je robuuste ondersteuning voor directe instructie én een reeks doordachte vragen die je kunt inzetten om de lesstof echt te laten beklijven. Laten we die handvatten eens samen bekijken. 


Handvat 1: Krachtige ondersteuning bij directe instructie

Om kinderen goed te leren lezen, moet je ze stap voor stap begeleiden. Bij directe instructie vertel je ze precies wat ze moeten doen en hoe ze dat moeten doen. Die gestructureerde aanpak leidt tot veel betere resultaten dan wanneer je kinderen zelf laat uitzoeken hoe iets werkt.1 


Expliciete Directe Instructie in Atlantis 

In Atlantis volgen we het bewezen model van Expliciete Directe Instructie (EDI).2 Elk onderdeel van een Atlantis-les is zorgvuldig opgezet om de leerervaring zo effectief mogelijk te maken. We beginnen met het activeren van de voorkennis, en daarna introduceren we de nieuwe lesstof. Vervolgens begeleid je de leerlingen actief tijdens het inoefenen, waarna ze zelfstandig de stof verwerken. De les sluit je af met een klassikale evaluatie. 

 

Als leerkracht speel je een actieve rol door uitleg te geven en de vaardigheden voor te doen. Je leerlingen zijn betrokken: ze denken mee, beantwoorden vragen en oefenen de lesstof in. Dit proces zorgt voor maximale leerwinst bij elke leerling.3,4

 


Eigenwijs? 

Hoewel onderzoek steeds weer de kracht van directe instructie aantoont, blijven er nieuwe trends zoals probleemgestuurd en onderzoekend leren opduiken in het onderwijs. Zo’n aanpak is soms voordelig voor de slimste leerlingen, maar veel kinderen raken juist de weg kwijt en leren de lesstof verkeerd aan.5 Onze aanpak zorgt ervoor dat alle leerlingen de juiste begeleiding en instructie krijgen. 

 

Handvat 2: Leerzame vragen

In onze digibordsoftware vind je regelmatig vragen die je kunt stellen tijdens het begeleid inoefenen van de lesstof. Dat zijn geen standaardvragen als ‘Wie is zij in regel 8?’ of ‘Wie is de verteller van dit verhaal?’. Dergelijke vragen voegen vaak weinig toe voor sterke lezers en zijn te lastig voor zwakkere lezers, waardoor geen van je leerlingen iets leert. Daarmee zorgt dit soort vragen alleen maar voor nóg minder zelfvertrouwen en leesplezier.6

 

Diepgaande vragen in Atlantis 

In Atlantis kiezen we in plaats daarvan voor vragen die echt aanzetten tot nadenken. Dit zijn vragen die leerlingen het gevoel geven dat ze met een volwassene meekijken naar de inhoud van de tekst. Onderwijsexpert Ad Bok illustreert dit met een voorbeeld: 

‘Heb je gezien wat er gebeurde toen…?’ Het kind had dat niet gezien, maar ziet het nu wél. Voor leerlingen is het een bijzondere ervaring om naar een hoger niveau te worden geleid, zónder negatieve bijverschijnselen. Traditionele vragen hebben wel de intentie om kinderen verder te helpen, maar bereiken vooral bij de zwakste leerlingen het omgekeerde effect.7

 Je vindt de leerzame vragen in de digibordsoftware en de handleiding van Atlantis – klaar voor jou om te gebruiken. Natuurlijk moedigen we je ook van harte aan om je eigen vragen en inzichten in te zetten in de les. 




Ontdek zelf hoe Atlantis jou ondersteunt

Wil je zelf ervaren hoe Atlantis je kan helpen bij het geven van effectieve lessen? Tijdens een voorlichtingsgesprek vertellen we je in een uurtje graag alles over onze methode en beantwoorden we je vragen. Klaar voor een vliegende start? Vraag vandaag nog je zichtzending aan en ontdek drie maanden lang gratis de vele voordelen van Atlantis. 


Probeer Atlantis gratis     Plan je voorlichtingsgesprek




Bronnen

1 Belang van directe instructie op dyslexiecentraal.nl, geraadpleegd op 2 mei 2024.

2 Zie voor meer informatie het boek ‘Expliciete directe instructie’ van John Hollingsworth.

3 Themapagina Directe instructie op onderwijskennis.nl, geraadpleegd op 8 mei 2024.

4 Verplicht op de menukaart, pleidooi voor directe instructie op didactiefonline.nl, geraadpleegd op 8 mei 2024.

5 Helemaal uitleggen of zelf laten ontdekken? op ou.nl, geraadpleegd op 2 mei 2024.

6 Leren lezen met Leerzame vragen op didactieknederlands.nl, geraadpleegd op 7 mei 2024.

7 ‘Leerzame vragen: onopvallend gestuurd leren’ van Ad Bok in JSW (jaargang 89, nr. 8, p. 10-12).