Blits

Een stevige basis voor iedere leerling

Vind je weg in tabellen en grafieken, leer slimmer studeren, beoordeel de betrouwbaarheid van uiteenlopende bronnen en raak vertrouwd met programmeren. Met Blits ontwikkel je je studievaardigheden én je skills op het gebied van digitale geletterdheid. Want die zijn tegenwoordig onmisbaar, binnen en buiten de schoolmuren.

Blits in een notendop

Op de basisschool leer je de basis: taal, rekenen, wereldoriëntatie en creatieve vakken. Maar hoewel die vakken cruciaal zijn, zijn ze niet toereikend voor kinderen van deze tijd. Want hoe weet je of informatie van internet betrouwbaar is? Hoe werk je efficiënt aan een werkstuk? En hoe plan je je huiswerk in?

 

Studievaardig en digitaal geletterd! 

Met Blits leren kinderen de middelen en mogelijkheden die ze hebben optimaal te benutten. Zo leren ze om informatie uit allerlei bronnen te halen: van een voedingswaardetabel tot een bericht op sociale media. Ook ontdekken ze hoe ze slimme strategieën kunnen inzetten om effectiever te studeren en beter te plannen. Van al die vaardigheden profiteren ze volop op school, maar zeker ook daarbuiten. Niet voor niets werkt maar liefst de helft van de Nederlandse scholen met Blits!


  1. onmisbare aanvulling op basisvakken in groep 5 t/m 8
  2. compleet pakket voor studievaardigheden én digitale geletterdheid
  3. veel mogelijkheden tot differentiatie



  

  Modules voor digitale geletterdheid!

Al jaren dé methode voor studievaardigheden … 

Blits biedt al jarenlang een doorlopende leerlijn op het gebied van studievaardigheden voor het basisonderwijs. Duizenden scholen in Nederland gingen je al voor en werken in groep 5 t/m 8 met Blits. 


… en nu ook voor digitale geletterdheid! 

Vanaf nu werk je met Blits ook aan de digitale geletterdheid van je leerlingen. Studievaardigheden en digitale vaardigheden zijn tenslotte nauw met elkaar verbonden. Blits biedt je drie losse modules op het gebied van digitale geletterdheid, die je kunt inzetten wanneer je maar wilt! 


Met de modules van Blits Digitale geletterdheid leren kinderen hoe ze kritisch, veilig en sociaal kunnen omgaan met sociale media. Ook ontdekken ze hoe ze kunnen programmeren met Scratch en hoe ze werkstukken en presentaties kunnen maken met veelgebruikte softwareprogramma’s. 


Meer weten? Lees dan snel verder! 

Voordelen voor leerkrachten:

  • structurele aandacht voor leerstrategieën en digitale geletterdheid

  • één instructie en één les voor de hele (combinatie)groep

  • digibordsoftware die je stap voor stap meeneemt door de les

  • automatisch nakijken van digitale toetsen

Ontdek de didactiek achter Blits

Mandy van basisschool 
het Bovenland over Blits:

Ik heb nu één schooljaar gewerkt met Blits 2, in groep 6 en groep 7. Blits 1 vond ik wat verouderd, maar de vernieuwde methode heeft me verrast! In de nieuwe versie van Blits is namelijk meer aandacht voor vaardigheden die leerlingen in onze huidige samenleving nodig hebben. De leerlingen zijn erg enthousiast over Blits 2 en zijn veel meer betrokken dan bij de oude versie van deze methode. Ze vinden het ook fijn dat ze nu thuis extra kunnen oefenen na een les. Ik merk dat de stof daardoor beter blijft hangen en dat de resultaten zichtbaar omhooggaan!


Blits in de praktijk 

Blits maakt gebruik van de nieuwste inzichten over goed onderwijs. In deze methode voor studievaardigheden en digitale geletterdheid zijn dan ook volop praktische bevindingen uit de praktijk verwerkt.


Expliciete directe instructie 

Met behulp van het digibord is het met Blits eenvoudig om les te geven volgens het model van expliciete directe instructie (EDI).

 

Begeleide inoefening en zelfstandig werken

In plaats van met de hele groep te werken volgens het EDI-model, kun je de begeleiding ook richten op de kinderen die extra hulp nodig hebben. De andere kinderen werken (deels) alleen of in tweetallen. In de modules wordt er ook gewerkt in kleine groepjes (Mediawijsheid) of – na een korte klassikale inleiding – juist geheel zelfstandig (Computational Thinking en ICT-basisvaardigheden).

 

Combigroepen

Ook in combinatiegroepen kunnen kinderen met Blits zelfstandig werken aan hun studievaardigheden en digitale geletterdheid. Bij een minder sterke groep kun je werken volgens het model van Kansrijke combinaties. Je geeft dan les aan beide groepen samen en kunt toch de lesonderdelen van het EDI-model aanhouden.

 

Ontdek hoe Blits is opgebouwd


De makers aan het woord

‘Ik schrijf graag methodes die een duidelijke meerwaarde hebben voor leerlingen. Blits is zo’n methode: vol vaardigheden waar kinderen de rest van hun leven voordeel van hebben.’

Adrian den Bekker, zelfstandig redacteur

‘Blits is een methode waarin de weg naar kennis belangrijker is dan de kennis zelf. Blits leidt daardoor uiteindelijk júíst tot het gemakkelijker verwerven van kennis.’

Anneriek van Heugten, auteur

Hoe kunnen we je helpen?