Samen genieten van een verhaal

Duik samen in een boek, lees om de beurt op je eigen niveau en geniet met zijn tweeën van een spannend verhaal. Met Samenleesboeken ontdekken kinderen al vroeg hoe leuk lezen kan zijn. Samenlezen met een ander kind of volwassene is effectief en zorgt voor véél leesplezier!

Samenleesboeken in een notendop  

De tekst in een Samenleesboek is geschreven op twee verschillende niveaus die elkaar steeds afwisselen. Een beginnende of zwakkere lezer leest op die manier heerlijk samen met een meer gevorderde lezer, zoals een ander kind, een ouder of een leerkracht. Dat is wel zo gezellig!


Samenleesboeken dragen bij aan leesplezier  

Omdat beginnende en zwakkere lezers nog niet veel woorden kunnen lezen, zijn boeken voor die doelgroepen vaak erg simpel. Helaas kan het lezen van simpele verhalen best saai zijn, wat funest is voor het leesplezier. Samenlezen maakt lezen leuk! Doordat de gevorderde lezer moeilijkere woorden en zinnen kan lezen, kan het verhaal veel interessanter en spannender gemaakt worden dan in andere leesboeken voor beginnende of zwakkere lezers.


  1. leuke verhalen op twee verschillende AVI-niveaus
  2. zeer geschikt voor beginnende en zwakkere lezers
  3. sneller leren lezen dankzij meeluisteren en -lezen

Voordelen voor leerkrachten:

  • goede oefening voor zwakkere en dyslectische lezers

  • effectieve kansrijke interventie bij leervertragingen


  • in te zetten voor tutorlezen met een oudere leerling, ouder of leerkracht

  • ook in te zetten voor duolezen binnen één groep

  • praatvragen voor meer leesbeleving en -begrip

Praktijk Hello Star! 

over de Samenleesboeken:

De samenleesboeken van Delubas zijn wat ons betreft een echte aanrader! Leuke verhalen, ruime keus in leesniveaus en het samen lezen werkt supermotiverend voor kinderen met een leesachterstand!

Samenleesboeken in de praktijk 

De tekst van elk Samenleesboek is geschreven op twee verschillende AVI-niveaus die elkaar om de paar regels afwisselen. De ene lezer leest de regels op het lagere AVI-niveau, en de ander leest het hogere AVI-niveau. Samenlezen is effectief én gezellig! 


Beginnende lezers in groep 3 en 4 | Tutorlezen 

In een aantal Samenleesboeken is het verschil tussen de twee AVI-niveaus relatief groot. Daarbij leest de beginnende lezer het lagere AVI-niveau en leest een meer gevorderde lezer (een kind uit de bovenbouw, ouder of leerkracht) de moeilijkere zinnen. Dankzij de twee AVI-niveaus bieden deze boeken een veel grotere woordenschat aan dan de gangbare leesboeken voor beginnende lezers. Zo leert de beginnende lezer snel een hoop nieuwe woorden. 

 

Lezers in groep 3 t/m 5 | Duolezen

In andere Samenleesboeken liggen de AVI-niveaus dichter bij elkaar: ze verschillen slechts één of twee niveaus van elkaar. Samenleesboeken met kleine niveauverschillen zijn goed in te zetten voor duolezen binnen één groep. 

 

Zwakkere en dyslectische lezers | Tutor- en duolezen 

Samenleesboeken zijn erg geschikt voor zwakkere en dyslectische lezers. Doordat twee lezers elkaar afwisselen, hebben beide lezers steeds even rust tussendoor. Dat maakt het lezen minder vermoeiend. Ook zijn zwakkere lezers niet langer gebonden aan simpele en daardoor vaak saaie boeken. Bovendien luistert en leest de zwakkere lezer mee met de zinnen op het hogere AVI-niveau. Zo leert hij of zij ongemerkt veel nieuwe woorden.

 

Zwakkere lezers in de bovenbouw | Tutorlezen 

Met een Samenleesboek kan een zwakkere lezer uit de bovenbouw als tutor samenlezen met een beginnende lezer. In dit geval is de zwakkere lezer de meeste gevorderde lezer van de twee. In plaats van zelf instructie te krijgen, zijn de rollen nu eens omgedraaid! Samenlezen blijkt zeer effectief te zijn voor de motivatie én het leesniveau van zwakkere lezers uit de bovenbouw. Zo stimuleren Samenleesboeken het leesplezier van béíde lezers!


Vind de juiste serie(s) voor elke lezer



De makers aan het woord

‘In de Samenleesboeken verdiepen kinderen met verschillende leesniveaus zich samen in hetzelfde verhaal. Dat verhaal moet dus zowel voor een beginnende als voor een meer ervaren lezer begrijpelijk én aansprekend zijn. Ik vind het erg leuk om daar samen met de auteur voor te zorgen!’


Marjolein Wennekers, redacteur

‘Samenleesboeken bieden ook zwakkere lezers de kans om van spannende, grappige en meeslepende verhalen te genieten. Mijn grootste wens als auteur en redacteur is dan ook: mijn eigen leesplezier doorgeven aan zo veel mogelijk kinderen!’ 


Karine Jekel, auteur en redacteur

Hoe kunnen we je helpen?