Als je leert lezen, gaat er een wereld voor je open. Helaas blijft die wereld voor sommige kinderen gesloten. Met het interventieprogramma Vooruit! werk je gericht aan de leesproblemen van deze kinderen. Zo kunnen ook zij volop gaan genieten van lezen!
Het gloednieuwe interventieprogramma Vooruit! biedt kinderen gerichte hulp bij leesproblemen. Kinderen die moeite hebben met lezen, doen met Vooruit! succeservaringen op. Dat maakt lezen (weer) leuk!
Vooruit! is ontwikkeld voor kinderen die hulp nodig hebben op ondersteuningsniveau 3. Voor deze kinderen met leesproblemen zijn de reguliere lessen met verlengde instructie niet voldoende om goed te leren lezen. In de lessen van Vooruit! oefenen zij daarom extra met het correct en vloeiend lezen van woorden. Daarbij is er ook aandacht voor de betekenis. Bovendien oefenen de kinderen met het lezen van deze woorden in een tekst. Lezen draait tenslotte niet om woorden maar om teksten. En iedere gelezen tekst is weer een nieuw succes!
speelse aanpak met aandacht voor leesplezier
veel ruimte voor het opdoen van succeservaringen
programma op maat
eenvoudig af te stemmen op individuele leesproblematiek
veel grip op vooruitgang dankzij instap- en evaluatietoets
te gebruiken bij een-op-eenbegeleiding én begeleiding in kleine groepjes
Het interventieprogramma Vooruit! is ontwikkeld voor kinderen die bij het leren lezen niet genoeg hebben aan de reguliere lessen met verlengde instructie. Het programma is gebaseerd op de nieuwste inzichten rondom de behandeling van leesproblemen en dyslexie.
Een compleet jaarprogramma van Vooruit! bestaat uit vier blokken. Ieder blok bevat leerstof voor acht weken, speciaal voor ondersteuningsniveau 3. Iedere week staat één woordtype centraal. Ieder weekprogramma is opgebouwd uit drie basislessen en een optionele vierde les, elk van twintig minuten. Naast de lessen bevat ieder blok een instaptoets, een evaluatietoets en een spelletje. Deze extra ondersteuning voor kinderen met leesproblemen komt bovenop de reguliere leeslessen en extra hulp door de groepsleerkracht.
Bekijk de materialen van Vooruit!
Aan het begin van ieder blok breng je met behulp van een toets (in de bijbehorende instaptoets of een onafhankelijke toets) in beeld tegen welke leesproblemen je leerling aanloopt. Aan de hand van de uitkomsten stel je een individueel programma op ondersteuningsniveau 3 samen met de woordtypen die je leerling lastig vindt, of kies je ervoor om het gehele programma te doorlopen.
In de begeleidingsmodule vind je voor alle veelgebruikte leesmethodes – waaronder Atlantis – een overzicht van de volgorde waarin de woordtypes worden behandeld. Zo kun je ervoor kiezen om bij Vooruit! steeds hetzelfde woordtype behandelen als in de reguliere leesles.
In de handreiking bij het Protocol Dyslexie 3.0 staat aangegeven aan welke criteria een effectieve aanpak van lees- en spellingsproblemen moet voldoen. In iedere les van Vooruit! zijn dan ook al deze componenten verwerkt.