Atlantis: voortgezet lezen

Wereld van verhalen

Vaar mee met ontdekkingsreizigers, duik in de onderwaterwereld, maak kennis met verdwenen beschavingen en reis voorbij de horizon, naar de sterren en de maan. Ga op verkenning en verlies jezelf in de verhalen van leesmethode Atlantis, gewoon vanuit je klas.

Atlantis in een notendop

Een tekst lees je omdat je wilt begrijpen wat erin staat. Logisch. Toch worden technisch en begrijpend lezen in Nederland vaak los van elkaar onderwezen. Daardoor ontwikkelt een groot deel van de kinderen al binnen drie maanden leesonderwijs een weerstand tegen lezen. Zo zonde!

 

Wij doen het anders 

In de leesmethode Atlantis draait alles om de inhoud van de tekst, zodat kinderen weten waaróm ze aan het lezen zijn. Dat maakt lezen leuker, met alle voordelen van dien. Want wie graag leest, leest vaker. En wie vaker leest, leest steeds sneller en gemakkelijker. Zo simpel kan het zijn!


  1. leesplezier staat voorop
  2. technisch lezen en begrijpend lezen ineen 
  3. gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten

Voordelen voor leerkrachten:

  • dekt de kerndoelen voor technisch én begrijpend lezen

  • structurele aandacht voor woordenschat, leesplezier en literatuureducatie

  • één instructie en één les voor de hele (combinatie)groep

  • digibordsoftware die ontzorgt en ondersteunt – 
    beoordeeld met een 8,2!

  • gratis resultatenmonitor voor grip op de resultaten

Ontdek de didactiek achter Atlantis

Iris van basisschool Fellenoord

over Atlantis:

Afgelopen half jaar heb ik met Atlantis gewerkt in mijn groep. Ik merk veel meer betrokkenheid tijdens de lessen. De kinderen zijn nieuwsgierig en willen graag meer weten over de verschillende onderwerpen. Tot slot nog een mooie bijkomstigheid: de resultaten van mijn groep zijn het afgelopen half jaar heel mooi gestegen!

Drie pijlers voor leesmotivatie

Als je kinderen wilt motiveren om te lezen, is het belangrijk dat er aan drie basisbehoeften wordt voldaan: autonomie, competentie en relatie. Niet voor niets is leesmethode Atlantis gebouwd op die drie pijlers. 


Autonomie

We willen allemaal de baas zijn over ons eigen leven.


In Atlantis mogen kinderen regelmatig zelf kiezen welke tekst en welk boek ze lezen. Zo kunnen ze hun eigen interesses volgen.


Competentie

We willen allemaal de dingen doen waar we goed in zijn.

 

Atlantis biedt teksten en opdrachten op verschillende niveaus, extra leestijd voor zorgleerlingen en uitdaging voor sterkere lezers. Zo ervaart elk kind succes. En dat allemaal met slechts één instructie per (combinatie)klas!


Relatie



We willen ons allemaal verbonden voelen met de mensen om ons heen.

 

Coöperatieve werkvormen, samen lezen, samen praten over teksten én voorgelezen worden; deze onderdelen van Atlantis dragen bij aan een gevoel van verbondenheid. En dat zorgt voor meer leesmotivatie!

 


Ontdek hoe Atlantis is opgebouwd


De makers aan het woord

‘Ik ben ervan overtuigd dat in elk kind een lezer schuilt, als zijn of haar leesvuurtje maar wordt aangewakkerd. Want het begint allemaal met leesplezier.’


Karine Jekel, auteur

‘Yes, het is gelukt! We hebben een manier gevonden om positief om te springen met grote niveauverschillen binnen de groep.’


Anouk Gulickx, didactisch adviseur

Hoe kunnen we je helpen?