Vaar mee met ontdekkingsreizigers, duik in de onderwaterwereld, maak kennis met verdwenen beschavingen en reis voorbij de horizon, naar de sterren en de maan. Ga op verkenning en verlies jezelf in de verhalen van leesmethode Atlantis, gewoon vanuit je klas.
Natuurlijk lees je niet graag teksten waar je niets van begrijpt. Toch vragen we dat wel van kinderen. In Nederland wordt het leesonderwijs namelijk vaak opgesplitst in technisch lezen en begrijpend lezen. Kinderen krijgen daardoor teksten voorgeschoteld die ze wel kunnen ‘lezen’, maar totaal niet begrijpen. Niet gek dus dat hun leesplezier verdwijnt als sneeuw voor de zon.
In de leesmethode Atlantis draait alles om de inhoud van de tekst. Kinderen snappen daardoor waaróm ze aan het lezen zijn: ze willen weten hoe een verhaal afloopt of hoe iets in elkaar zit. Dat maakt lezen leuker, met alle voordelen van dien. Want wie graag leest, leest vaker. En wie vaker leest, leest steeds sneller en gemakkelijker. Zo simpel kan het zijn!
Natuurlijk lees je niet graag teksten waar je niets van begrijpt. Toch vragen we dat wel van kinderen. In Nederland wordt het leesonderwijs namelijk vaak opgesplitst in technisch lezen en begrijpend lezen. Kinderen krijgen daardoor teksten voorgeschoteld die ze wel kunnen ‘lezen’, maar totaal niet begrijpen. Niet gek dus dat hun leesplezier verdwijnt als sneeuw voor de zon.
In de leesmethode Atlantis draait alles om de inhoud van de tekst. Kinderen snappen daardoor waaróm ze aan het lezen zijn: ze willen weten hoe een verhaal afloopt of hoe iets in elkaar zit. Dat maakt lezen leuker, met alle voordelen van dien. Want wie graag leest, leest vaker. En wie vaker leest, leest steeds sneller en gemakkelijker. Zo simpel kan het zijn!
leesplezier – dé basis voor leessucces – staat voorop
veel autonomie: kinderen kiezen zelf welke tekst ze lezen
bij elk thema een populair voorleesboek en leesboek naar keuze
goede aansluiting op groep 3 en het voortgezet onderwijs
voldoende ondersteuning en uitdaging voor ieder kind
dekt de kerndoelen voor technisch én begrijpend lezen
structurele aandacht voor woordenschat, leesplezier en literatuureducatie
één instructie en één les voor de hele (combinatie)groep
digibordsoftware die ontzorgt en ondersteunt –
beoordeeld met een 8,2!
gratis resultatenmonitor voor grip op de resultaten
Afgelopen half jaar heb ik met Atlantis gewerkt in mijn groep. Ik merk veel meer betrokkenheid tijdens de lessen. De kinderen zijn nieuwsgierig en willen graag meer weten over de verschillende onderwerpen. Tot slot nog een mooie bijkomstigheid: de resultaten van mijn groep zijn het afgelopen half jaar heel mooi gestegen!
Onze geïntegreerde methode voor voortgezet lezen biedt een stevig fundament voor leesonderwijs. Door de drie pijlers van Atlantis bouw jij met je leerlingen aan rijk en breed leesonderwijs. Effectief, compleet én motiverend.
✓ leesplezier centraal
✓ vrij lezen en samen lezen
✓ voorlezen binnen het thema
✓ zelf kiezen wat je leest
✓ effectieve instructie en begeleiding
✓ óók voor combinatiegroepen
✓ aanbod voor ondersteuningsniveaus 1, 2 en 3
✓ rijk plusaanbod
✓ veel leeskilometers in rijke teksten
✓ wereldoriënterende thema’s
✓ volledig geïntegreerd leesonderwijs
✓ redzaamheidslezen in plaats van racelezen
Onze geïntegreerde methode voor voortgezet lezen biedt een stevig fundament voor leesonderwijs. Door de drie pijlers van Atlantis bouw jij met je leerlingen aan rijk en breed leesonderwijs. Effectief, compleet én motiverend.
✓ leesplezier centraal
✓ vrij lezen en samen lezen
✓ voorlezen binnen het thema
✓ zelf kiezen wat je leest
✓ effectieve instructie en begeleiding
✓ óók voor combinatiegroepen
✓ aanbod voor ondersteuningsniveaus 1, 2 en 3
✓ rijk plusaanbod
✓ veel leeskilometers in rijke teksten
✓ wereldoriënterende thema’s
✓ volledig geïntegreerd leesonderwijs
✓ redzaamheidslezen in plaats van racelezen
‘Ik ben ervan overtuigd dat in elk kind een lezer schuilt, als zijn of haar leesvuurtje maar wordt aangewakkerd. Want het begint allemaal met leesplezier.’
‘Yes, het is gelukt! We hebben een manier gevonden om positief om te springen met grote niveauverschillen binnen de groep.’