Atlantis: voortgezet lezen

Wereld van verhalen

Vaar mee met ontdekkingsreizigers, duik in de onderwaterwereld, maak kennis met verdwenen beschavingen en reis voorbij de horizon, naar de sterren en de maan. Ga op verkenning en verlies jezelf in de verhalen van leesmethode Atlantis, gewoon vanuit je klas.

Atlantis in een notendop

Natuurlijk lees je niet graag teksten waar je niets van begrijpt. Toch vragen we dat wel van kinderen. In Nederland wordt het leesonderwijs namelijk vaak opgesplitst in technisch lezen en begrijpend lezen. Kinderen krijgen daardoor teksten voorgeschoteld die ze wel kunnen ‘lezen’, maar totaal niet begrijpen. Niet gek dus dat hun leesplezier verdwijnt als sneeuw voor de zon.

 

Wij doen het anders 

In de leesmethode Atlantis draait alles om de inhoud van de tekst. Kinderen snappen daardoor waaróm ze aan het lezen zijn: ze willen weten hoe een verhaal afloopt of hoe iets in elkaar zit. Dat maakt lezen leuker, met alle voordelen van dien. Want wie graag leest, leest vaker. En wie vaker leest, leest steeds sneller en gemakkelijker. Zo simpel kan het zijn!


  1. leesplezier staat voorop
  2. technisch lezen en begrijpend lezen ineen 
  3. veel mogelijkheden tot differentiatie

Atlantis in een notendop

Natuurlijk lees je niet graag teksten waar je niets van begrijpt. Toch vragen we dat wel van kinderen. In Nederland wordt het leesonderwijs namelijk vaak opgesplitst in technisch lezen en begrijpend lezen. Kinderen krijgen daardoor teksten voorgeschoteld die ze wel kunnen ‘lezen’, maar totaal niet begrijpen. Niet gek dus dat hun leesplezier verdwijnt als sneeuw voor de zon.

 

Wij doen het anders 

In de leesmethode Atlantis draait alles om de inhoud van de tekst. Kinderen snappen daardoor waaróm ze aan het lezen zijn: ze willen weten hoe een verhaal afloopt of hoe iets in elkaar zit. Dat maakt lezen leuker, met alle voordelen van dien. Want wie graag leest, leest vaker. En wie vaker leest, leest steeds sneller en gemakkelijker. Zo simpel kan het zijn!


  1. leesplezier staat voorop
  2. technisch lezen en begrijpend lezen ineen 
  3. veel mogelijkheden tot differentiatie


Voordelen voor leerkrachten:

  • dekt de kerndoelen voor technisch én begrijpend lezen

  • structurele aandacht voor woordenschat, leesplezier en literatuureducatie

  • één instructie en één les voor de hele (combinatie)groep

  • digibordsoftware die ontzorgt en ondersteunt – 
    beoordeeld met een 8,2!

  • gratis resultatenmonitor voor grip op de resultaten

Ontdek de didactiek achter Atlantis

Iris van basisschool Fellenoord

over Atlantis:

Afgelopen half jaar heb ik met Atlantis gewerkt in mijn groep. Ik merk veel meer betrokkenheid tijdens de lessen. De kinderen zijn nieuwsgierig en willen graag meer weten over de verschillende onderwerpen. Tot slot nog een mooie bijkomstigheid: de resultaten van mijn groep zijn het afgelopen half jaar heel mooi gestegen!

Een stevig fundament

Door de drie pijlers van Atlantis bouw jij met je leerlingen aan rijk en breed leesonderwijs. Effectief, compleet én motiverend.

 

Leescultuur      

leesplezier centraal 

vrij lezen en samen lezen

voorlezen binnen het thema

  zelf kiezen wat je leest 

 


Leessucces      

effectieve instructie en begeleiding 

óók voor combinatiegroepen 

aanbod voor ondersteuningsniveaus 1, 2 en 3

rijk plusaanbod

 


Kwaliteit

veel leeskilometers in rijke teksten

wereldoriënterende thema’s 

volledig geïntegreerd leesonderwijs

redzaamheidslezen in plaats van racelezen 


Ontdek hoe Atlantis is opgebouwd

Drie pijlers voor leesmotivatie

Als je kinderen wilt motiveren om te lezen, is het belangrijk dat er aan drie basisbehoeften wordt voldaan: autonomie, competentie en relatie. Niet voor niets is leesmethode Atlantis gebouwd op die drie pijlers. 



Autonomie

We willen allemaal de baas zijn over ons eigen leven. 

In Atlantis mogen kinderen regelmatig zelf kiezen welke tekst en welk boek ze lezen. Zo kunnen ze hun eigen interesses volgen. 


Competentie

We willen allemaal de dingen doen waar we goed in zijn. 

Atlantis biedt teksten en opdrachten op verschillende niveaus, extra leestijd voor zorgleerlingen en uitdaging voor sterkere lezers. Zo ervaart elk kind succes. En dat allemaal met slechts één instructie per (combinatie)klas! 


Relatie

We willen ons allemaal verbonden voelen met de mensen om ons heen. 

Coöperatieve werkvormen, samen lezen, samen praten over teksten én voorgelezen worden; deze onderdelen van Atlantis dragen bij aan een gevoel van verbondenheid. En dat zorgt voor meer leesmotivatie!


Ontdek hoe Atlantis is opgebouwd

De makers aan het woord

‘Ik ben ervan overtuigd dat in elk kind een lezer schuilt, als zijn of haar leesvuurtje maar wordt aangewakkerd. Want het begint allemaal met leesplezier.’

Karine Jekel, auteur

‘Yes, het is gelukt! We hebben een manier gevonden om positief om te springen met grote niveauverschillen binnen de groep.’

Anouk Gulickx, didactisch adviseur

Hoe kunnen we je helpen?