De eerste indruk van een zichtzending is meestal goed. Iedere uitgever doet natuurlijk z’n uiterste best om zijn leesmethode in het zonnetje te zetten! Maar hoe kijk je verder dan die eerste indruk? Hoe beoordeel je een zichtzending? Wij zetten drie tips op een rijtje.
Bepaal vooraf hoe jij en je collega’s de nieuwe leesmethode(s) gaan beoordelen. Evalueer daarvoor eerst de huidige methode. Wat is daar fijn aan? Schrijf de punten op die je wilt terugzien in een nieuwe methode.
Bespreek vervolgens de visie van de school. Wat voor methode past daarbij? Een christelijke school stelt andere eisen dan een Daltonschool. En een jong team zoekt misschien meer houvast, terwijl een ervaren team meer ruimte wil voor eigen inbreng.
Stel samen een lijstje op met alle criteria waaraan jullie leesmethode moet voldoen en bepaal welke van die criteria essentieel zijn, en welke een pre. Met deze handige lijst kun je straks alle methodes beoordelen.
Hulp nodig?
Wij hebben een gratis checklist waarmee je je huidige leesonderwijs in kaart kunt brengen, maar ook nieuwe leesmethodes kunt beoordelen.
Download Checklist Leesonderwijs
Het bepalen van keuzecriteria is makkelijker gezegd dan gedaan. Die criteria raken tenslotte de kern van het onderwijs op jouw school. Wat willen jullie kinderen meegeven? En op welke manier willen jullie dat doen? Neem de tijd om hier goed over na te denken. Het is de basis van het keuzeproces! |
Benader leerkrachten uit je netwerk en vraag naar hun ervaringen. Met welke leesmethode werken ze, en hoe bevalt dat? Wat is er fijn aan die methode, en waarover zijn ze minder tevreden?
Bespreek je bevindingen met je team. Houd daarbij jullie lijst met criteria bij de hand. Sluiten de ervaringen van anderen aan bij jullie eigen bevindingen?
Lezen vormt de basis van het leerproces. Kinderen die moeite hebben met lezen, lopen vaak bij alle vakken tegen problemen aan. Niet omdat ze niet slim genoeg zijn, maar omdat ze hun boeken (en toetsen!) niet begrijpen. Kies je leesmethode daarom heel zorgvuldig. Door lezen centraal te stellen in de klas investeer je niet alleen in de leesvaardigheid van je leerlingen, maar ook in vele andere vaardigheden – en daarmee in hun toekomst.
Een zorgvuldige keuze maak je door elke methode op je shortlist minimaal drie weken te testen in zoveel mogelijk groepen. Volg ook zeker een methodepresentatie, want dit zorgt voor meer verdieping en toelichting. Bovendien biedt het je de gelegenheid om vragen te stellen. En onthoud: geen vraag is te gek. Het gaat tenslotte om de toekomst van je leerlingen!
Ben je nog niet bekend met onze leesmethode Atlantis? Vraag dan nu een zichtzending aan en bekijk of deze methode voor voortgezet lezen voldoet aan de eisen van jouw school.
Probeer Atlantis gratis Plan een voorlichtingsgesprek