2 minuten

Vooruit! en het dyslexieprotocol: alles wat je moet weten

Vermoed je dat een leerling ernstige dyslexie heeft? Sinds het ingaan van het Protocol Dyslexie 3.0 moeten scholen aantonen dat een kind een ernstige en hardnekkige achterstand heeft bij het woordlezen, om in aanmerking te komen voor vergoede dyslexiezorg. Met Vooruit! heb je alles in handen om goed te onderbouwen waarom deze zorg ingezet moet worden. 

 

Inhoud 

  1. Werken volgens het dyslexieprotocol
  2. Vooruit! voor ondersteuningsniveau 3
  3. Inzetbaar naast iedere leesmethode
  4. Aansluiting bij dyslexieprotocol
  5. Wat als niveau 3 niet voldoende blijkt?


Werken volgens het dyslexieprotocol

Bij het vermoeden van dyslexie hoef je op school geen officiële diagnose te stellen, maar is het wel zinvol om de achterstand en hardnekkigheid van het leesprobleem vast te leggen. Dat doe je in een leerlingdossier waarin staat welke hulp het kind ontvangt, wanneer die hulp plaatsvindt, en hoe intensief het kind begeleid wordt. Blijft het leesprobleem bestaan, zelfs na passende hulp op school? Dan kun je dat met dit dossier aantonen. Alleen dan komt het kind in aanmerking voor vergoede ondersteuning buiten de school. 

 

Vooruit! voor ondersteuningsniveau 3 

De zorg voor kinderen met leesproblemen, waaronder dyslexie, is verdeeld in vier ondersteuningsniveaus. Scholen zijn verantwoordelijk voor de juiste invulling van zorgniveau 1 t/m 3. 

 

Elke basisschool hoort te zorgen voor goed leesonderwijs: zorgniveau 1. Aan kinderen die hier niet genoeg aan hebben, bied je daarbovenop extra ondersteuning in de klas – bijvoorbeeld met verlengde instructie. Dat is zorgniveau 2. Leerlingen die ondanks deze hulp onvoldoende vooruitgang boeken, hebben daarnaast ondersteuning op zorgniveau 3 nodig. Dat is hulp buiten de klas, maar wel op school.

 

Speciaal voor deze kinderen is Vooruit! ontwikkeld. Je zet dit interventieprogramma in om leessucces te boeken bij kinderen met dyslexie of andere leesproblemen. Eerst breng je met Vooruit! het leesprobleem in kaart, en daarna stel je – ook met Vooruit! – een individueel programma samen op ondersteuningsniveau 3. Je werkt daarbij gericht aan de woordtypen die je leerling lastig vindt, of kiest ervoor om het hele programma te doorlopen. 

 

Met Vooruit! oefenen kinderen extra met het correct en vloeiend lezen van woorden, met aandacht voor de betekenis én voor het lezen van deze woorden binnen een context. Lezen draait tenslotte niet om woorden maar om teksten. En iedere gelezen tekst is weer een nieuw succes! Op deze manier ervaren kinderen die moeite hebben met lezen eindelijk (weer) leesplezier. 


Inzetbaar naast iedere leesmethode

In de begeleidingsmodule van Vooruit! vind je voor alle veelgebruikte leesmethodes – waaronder Atlantis – een overzicht van de volgorde waarin de woordtypes worden aangeboden. Aan de hand daarvan kun je met Vooruit! steeds het woordtype behandelen dat later in de reguliere leesles aan bod komt. 

 

Aansluiting bij dyslexieprotocol 

De handreiking bij het Protocol Dyslexie 3.0 geeft criteria voor een effectieve aanpak van lees- en spellingsproblemen. Vooruit! voldoet aan deze eisen en integreert alle benodigde componenten in elke les.

 

Wat als niveau 3 niet voldoende blijkt? 

Heeft je leerling nog steeds moeite met lezen, zelfs met ondersteuning op niveau 3? Dan kan het dossier dat je met Vooruit! hebt opgebouwd dienen als bewijs dat het kind intensievere hulp nodig heeft op ondersteuningsniveau 4. Dat is gespecialiseerde zorg buiten de school, bijvoorbeeld door een specialistische behandelaar van dyslexie of orthopedagoog. 

 

Zet Vooruit! in en maak van iedere les een stap richting zelfvertrouwen en leesplezier. 


Meer over Vooruit!    Bekijk de materialen    Zichtzending aanvragen