
In groep 3 maken kinderen enorme stappen. Ze leren lezen, schrijven en rekenen – én hun sociaal-emotionele ontwikkeling komt in een stroomversnelling terecht. Ze leren samenwerken, rekening houden met anderen en ontdekken hun eigen plek in de klas. Veel scholen kiezen daarom voor aparte lessen om de sociale en emotionele ontwikkeling in groep 3 te stimuleren. Maar dat hoeft niet: met Atlantis Start werk je aan alle vakgebieden én aan sociaal-emotioneel leren in één geïntegreerde methode.

Wat is sociaal-emotionele ontwikkeling?
De term sociaal-emotioneel verwijst naar hoe kinderen leren omgaan met zichzelf en anderen. De betekenis van sociaal-emotionele ontwikkeling is dus: groeien in zelfvertrouwen, emoties leren begrijpen en relaties opbouwen.
Bij jonge kinderen verloopt dit proces in duidelijke fasen:
Er gebeurt een hoop, zoals je ziet aan deze fasen van sociaal-emotionele ontwikkeling. Juist daarom is het belangrijk dat je in de klas bewust aandacht besteedt aan deze ontwikkeling – niet als los vak, maar verweven in je dagelijkse onderwijs.
Sociaal-emotionele ontwikkeling stimuleren in groep 3
Je kunt als leerkracht de sociaal-emotionele ontwikkeling in groep 3 stimuleren door het te verweven in álle vakken:
Met Atlantis Start werk je dagelijks vanuit betekenisvolle teksten die niet alleen leesplezier geven, maar ook een startpunt zijn voor gesprekken over gevoelens en gedrag. Voorlezen uit een prentenboek levert bijvoorbeeld direct aanknopingspunten om samen te praten over emoties. Zo werk je voortdurend aan de sociale ontwikkeling van je klas.
Daarnaast kom je in Atlantis Start veel werkvormen tegen waarbij kinderen samenwerken met klasgenoten. Ook die momenten dragen bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling in groep 3.
Atlantis Start: sociaal-emotioneel leren zonder aparte lessen
Veel scholen gebruiken een losse methode voor sociaal-emotioneel leren. Met Atlantis Start is werken aan de sociale ontwikkeling van je klas al geïntegreerd in je andere lessen. De methode combineert daarnaast ook technisch lezen, begrijpend lezen, wereldoriëntatie, schrijven en spelling tot één samenhangend geheel.
Dat levert jou als leerkracht op:
Een tekst over vriendschap of dieren roept vanzelf emoties en gesprekken op. Jij grijpt die momenten aan – midden in de les. Zo wordt sociaal-emotioneel leren geen extra taak, maar een vanzelfsprekend onderdeel van je onderwijs.
Voorbeeld: praten over gevoelens tijdens lezen
Een van de sterke kanten van Atlantis Start is dat kinderen vanaf dag één werken met verhalen die ergens over gáán. Komt er in een tekst een verdrietig personage voor? Dan gebruik je dat als kans om te werken aan de emotionele ontwikkeling van je leerlingen:
Zo verbind je de emotionele ontwikkeling van jouw groep 3 direct aan je leesles. Kinderen oefenen niet alleen met lezen, maar ook met empathie, zelfreflectie en sociale vaardigheden.
Eén methode voor álle vakken – en voor sociaal-emotionele groei
Met Atlantis Start bied je betekenisvol leesonderwijs én leg je een stevige basis voor taal, spelling, schrijven en wereldoriëntatie. Tegelijkertijd stimuleer je de sociale ontwikkeling van je leerlingen.
De voordelen op een rij:
Atlantis Start is dus veel meer dan een leesmethode. Lezen vormt de basis voor álle vakken – ook voor de sociaal-emotionele ontwikkeling in groep 3.
Meer weten? Vraag de gratis zichtzending aan!
Wil je zien hoe je met Atlantis Start de sociaal-emotionele ontwikkeling in groep 3 stimuleert?
Vraag dan de gratis zichtzending aan en ontdek zelf hoe deze methode werkt in de praktijk.
👉 Vraag de gratis zichtzending aan
