Plezier in lezen wakker je al vroeg aan door kinderen samen te laten lezen. Ze duiken dan samen in een boek, en lezen om de beurt een stukje hardop. Daarbij hoeven de lezers niet hetzelfde leesniveau te hebben. Bij tutorlezen liggen de leesniveaus zelfs een heel eind uit elkaar. Wat levert deze vorm van samenlezen precies op? En hoe kies je eigenlijk een geschikte tutor?
Bij Samenleesboeken lezen kinderen samen in één boek, op hun eigen niveau. Dat is wel zo gezellig! De tekst heeft verschillende kleuren en elk kind leest de stukjes die bij zijn of haar kleur horen.
Samenlezen is niet alleen gezellig, maar ook erg effectief: zowel voor beginnende als voor meer gevorderde lezers. Zo zijn Samenleesboeken qua inhoud én qua taalgebruik rijker dan boeken die alleen op beginnende lezers gericht zijn. Daardoor lezen beginnende of zwakkere lezers deze boeken vaak met meer plezier. Doordat ze meelezen en -luisteren met de tekst op het hogere niveau, bouwen ze ook nog eens sneller een grote woordenschat op. En bovendien is samenlezen minder vermoeiend dan alleen lezen. Je hebt tenslotte steeds even pauze als de ander aan de beurt is!
Samenleesboeken kunnen op drie manieren worden ingezet: voor tutorlezen, voor duolezen en voor toneellezen. Bij duolezen en toneellezen liggen de leesniveaus dicht bij elkaar. Dat maakt die vormen van samenlezen erg geschikt voor kinderen uit dezelfde klas, met ongeveer hetzelfde leesniveau.
Bij tutorlezen begeleidt een meer gevorderde lezer een beginnende lezer. Tussen de lezers zit minstens drie leesniveaus verschil. Boeken voor tutorlezen zijn daarom erg geschikt om een kind te laten samenlezen met een kind uit een hogere groep, of met een volwassene. Zo krijgen beginnende of zwakkere lezers de kans om verhalen (mee) te lezen die rijker en uitdagender zijn dan wat ze gewoonlijk zelf aankunnen. Stukken die ze zelf nog niet kunnen lezen, leest de tutor. Maar wie is die tutor eigenlijk?
Een tutor kan een leerkracht of ouder zijn, maar ook een kind uit een hogere groep. Kinderen leren veel van elkaar en het werpt zeker zijn vruchten af als je oudere kinderen tutor laat zijn van jongere kinderen. Maar wie kies je als tutor?
Heb je kinderen in je groep die graag anderen helpen, geduldig zijn en een gezellige sfeer weten te creëren? Vraag hun of ze tutor willen zijn.
Je kunt ook juist kinderen met minder sterke communicatieskills als tutor vragen. Dan ontwikkelen ze hun sociale vaardigheden op een veilig oefenterrein, in contact met een jonger kind. Een win-winsituatie!
Vraag niet alleen je beste leerlingen als tutor. Vaak is het juist een voordeel als de tutor zelf ook leesproblemen heeft gehad. Zo’n tutor begrijpt waarom de ander vastloopt, en het jongere kind ziet een positief voorbeeld: ‘Goed lezen kan ik dus leren, net als mijn tutor die het nu heel goed kan!’ En een bijkomend voordeel: tutors die in hun eigen groep misschien nog best weleens moeite hebben met lezen, krijgen zelfvertrouwen doordat ze een jonger kind mogen helpen.
Wil jij gaan samenlezen? Bekijk dan eens onze pakketten met Samenleesboeken. Naast verhalende boeken zijn er nu ook informatieve tutorleesboeken. Bij ieder boek en elk pakket staat aangegeven voor welke leesniveaus het geschikt is. Er zijn veel combinaties van leesniveaus beschikbaar, zodat je een passend boek kunt vinden voor vrijwel ieder leesduo. We wensen je veel leesplezier!
Lees ook: Tutorlezen in de praktijk: wanneer, waar en hoe?
Naar de Samenleesboeken in de webshop
Tutorlezen
Duolezen | Toneellezen |
Tutorlezen kan ook thuis!Een tutor is een gevorderde lezer. Dat kan natuurlijk ook een ouder of verzorger zijn! Door thuis samen te lezen, zorg je voor extra leesplezier. En daarmee help je je kind om een betere lezer te worden. |