2 minuten

Programmeren leer je door te doen

Voorgekauwde stapjes uitvoeren? Dat is niet aan de orde in de module Programmeren met Scratch! Integendeel, de kinderen gaan meteen flink aan de bak met Scratch: een eenvoudige programmeertaal. Al vanaf het eerste level maken ze zelf een (korte) animatie. En na elk level zien ze het resultaat van hun inspanningen: weer een nieuwe game of geanimeerd verhaal. Die unieke werkwijze werkt heel motiverend!

 

Inhoud 

  1. Leren door te proberen
  2. Werken aan computational skills
  3. Zélf programmeren
  4. Aan de bak!
  5. Debuggen van programmeercodes
  6. Steeds meer autonomie
  7. Benieuwd naar Programmeren met Scratch?


Leren door te proberen

De kinderen krijgen natuurlijk wel hulp bij het programmeren. Het projectboek van de module daagt ze bijvoorbeeld uit om verschillende codecombinaties uit te proberen. Op die manier merken ze al snel wat wel en wat niet werkt. Al doende leren de kinderen complexe vaardigheden aan, zoals creatief, logisch en probleemoplossend denken.


Werken aan computational skills 

Er zijn flink wat lesprogramma’s rondom programmeren. En dat is mooi: met programmeren kun je werken aan de vaardigheden die horen bij computational thinking. Computational thinking houdt in dat je nadenkt over hoe je een digitaal probleem oplost. Een belangrijk onderdeel daarvan is uiteraard probleemoplossend denken. Denk bijvoorbeeld aan het opdelen van een complex probleem in kleinere stapjes, waarbij je voor ieder deelprobleem een oplossing uitdenkt. Een belangrijke vaardigheid!


Zélf programmeren

Om sterke computational skills te ontwikkelen, moeten kinderen zélf kunnen programmeren – en niet simpelweg voorgekauwde stapjes uitvoeren. Dat voorkauwen is wel wat in veel lesprogramma’s over Scratch gebeurt: kinderen krijgen precies te zien welke codes of programmeerblokken ze moeten gebruiken, en in welke volgorde. Ze hoeven die stapjes alleen nog maar uit te voeren. Je kunt je voorstellen dat ze op die manier niet leren om creatief, logisch en probleemoplossend te denken.

 

 


Aan de bak! 

Met de module Programmeren met Scratch zet je de kinderen juist in iedere les aan het denken. Ze moeten zelf oplossingen vinden – geholpen door instructies in het projectboek en in filmpjes – en ze zien daarbij steeds direct het resultaat van hun inspanningen. Die aanpak werkt heel motiverend. En dat is een belangrijk pluspunt van de module: doordat kinderen enthousiast raken, is de kans groot dat ze ook na afloop van de lessen willen doorgaan met programmeren. Met Scratch kan dat ook: het programma is door iedereen gratis te gebruiken. Ook thuis dus!


Debuggen van programmeercodes

De kinderen gaan ook al snel aan de slag met debuggen: het opsporen en herstellen van foutjes in de code. Ook dat zorgt ervoor dat ze kritisch naar de code moeten kijken en zelf moeten uitvinden wat het beste werkt. Natuurlijk worden ze ook daarbij niet in het diepe gegooid. Ze krijgen steeds voldoende input om de opdracht tot een goed einde te brengen.


 

Steeds meer autonomie 

Hoe verder de kinderen zijn in de module, hoe meer autonomie ze krijgen. Tot ze uiteindelijk zónder ondersteuning de Meesterproef kunnen voltooien: de uitdagende slotopdracht van de module Programmeren met Scratch. Ze zijn dan echte Scratchers!

 

Lees meer over de stapsgewijze opbouw van Programmeren met Scratch in het artikel Programmeren: perfect voor probleemoplossende vaardigheden!

 



Benieuwd naar Programmeren met Scratch

De module Programmeren met Scratch is onderdeel van Blits Digitale geletterdheid. Wil je hier meer over weten? Plan dan een voorlichting in. Een methodespecialist van Blits vertelt je graag – online of op school – hoe de module in elkaar zit. En natuurlijk is er ook ruimte voor al je vragen.