3 minuten

Programmeren: perfect voor probleemoplossende vaardigheden!

Programmeren is een geschikte én leuke manier om computational skills aan te leren. Zeker met een vereenvoudigde programmeertaal voor kinderen, zoals Scratch, kunnen leerlingen snel zelfstandig aan de slag. Al doende ontwikkelen ze hun creativiteit, lossen ze problemen op, denken ze logisch na én krijgen ze inzicht in digitale technologie. 

 

Computational thinking = hot topic 

Computational thinking is (veel) meer dan programmeren alleen. Het is de denkbasis die je nodig hebt om de technologische wereld te begrijpen en probleemoplossende vaardigheden te ontwikkelen. Steek je programmeerles dan ook zo in dat kinderen niet alleen leren programmeren, maar zich ook die belangrijke denkbasis eigen maken. 

 

De juiste skills met Blits

Met de module Programmeren met Scratch leren kinderen hoe ze animaties en games kunnen maken met de programmeertaal Scratch. Ze volgen daarbij niet simpelweg stapjes in hun projectboek, maar ze worden uitgedaagd om zelf slimme oplossingen te bedenken. Daarbij spreken ze voortdurend hun probleemoplossende vaardigheden aan. 


Als Blits-gebruiker heb je bijna alles al in huis!

Als je de digibordsoftware van Blits gebruikt, heb je automatisch toegang tot de digibordlessen van de modules van Blits Digitale geletterdheid. En dus ook van Programmeren met Scratch! Je hoeft alleen de projectboeken en een antwoordenboek te bestellen. Dat doe je eenvoudig via je schoolleverancier. 


Een goede balans 


In de eerste levels van Programmeren met Scratch krijgen kinderen veel ondersteuning, zodat ze niet overweldigd raken. In de hogere levels krijgen ze steeds meer ruimte voor hun eigen creativiteit. Dankzij die stapsgewijze aanpak is de module Programmeren met Scratch erg geschikt voor zelfstandig werken, bijvoorbeeld als onderdeel van de weektaak. Ieder kind kan vooruit! 

 

Voorbeeld uit de praktijk 

Bij veel opdrachten worden alleen kaders aangegeven. Bijvoorbeeld: ‘Maak een animatie die voldoet aan…’ De kinderen bepalen vervolgens zelf hoe ze invulling geven aan de opdracht. 


Denken in stapjes 

Met de module Programmeren met Scratch leren kinderen om grotere projecten op te delen in kleinere stukjes. Dat doen ze onder meer door steeds een storyboard te maken voor hun animatie of game. Dat helpt ze om na te denken over de verschillende stappen die ze moeten zetten. Een belangrijk onderdeel van computational thinking! 

 


Ook het oplossen van bugs – foutjes in de programmeercode – draagt bij aan sterke computational skills. De kinderen merken al snel dat voor de meeste computerproblemen meerdere oplossingen mogelijk zijn. En ze komen tot slimme vondsten als ze hun creativiteit, logisch denkvermogen en probleemoplossende vaardigheden inzetten! 

 

Van n00b tot pro

Zitten er kinderen in je klas die al ervaring hebben met programmeren? Ook zij vervelen zich niet met Programmeren met Scratch! In elk level zitten opdrachten waarbij je het zo gek kunt maken als je zelf wilt. Dat maakt de module geschikt voor iedereen: van n00b* tot ervaren programmeur.  

 

Benieuwd naar Blits Computational thinking? 

Plan dan een voorlichting in. Een methodespecialist van Blits vertelt je graag – online of op school – hoe de module in elkaar zit. En natuurlijk is er ook ruimte voor al je vragen. 


* Woord uit de gamewereld; beginner of onervaren speler.