Pinterest en andere websites barsten van de gratis knutselideeën, tekenlessen en handvaardigheidsopdrachten. Het is daarom verleidelijk om een les van internet te plukken en te gebruiken in de klas. Maar vergis je niet: er kleven flinke nadelen aan het inzetten van gratis online knutsels. We noemen de vier grootste problemen en sluiten af met een praktische oplossing.
Inhoud |
Creatieve lessen op Pinterest en andere sites zijn weliswaar gratis, maar het speuren ernaar kost erg veel tijd. Voor je het weet ben je uren op zoek naar dat ene project dat perfect aansluit bij de behoeftes van je klas. Maar als leerkracht is elke minuut waardevol. Waarom zou je kostbare tijd verspillen aan een eindeloze zoektocht naar een knutselproject, terwijl je die tijd ook kunt gebruiken voor belangrijkere werkzaamheden?
Bij de meeste gratis knutselprojecten draait alles om het eindresultaat. Instructie ontbreekt vaak. Maar gedegen instructie is juist goud waard: daarmee begeleid je kinderen stap voor stap bij het aanleren van creatieve vaardigheden en technieken. Bij goede instructie weten kinderen welke doelen ze moeten behalen en hóé ze dat moeten doen. Dankzij die stevige handvatten kunnen kinderen experimenteren, leren ze creatief denken en doen ze succeservaringen op. Dat heeft een positief effect heeft op hun zelfvertrouwen, motivatie en betrokkenheid.
De meeste gratis knutselprojecten missen diepgang en bieden weinig ruimte voor creativiteit. Uiteindelijk zit je met een klas vol identieke werkjes, omdat ieder kind braaf het voorbeeld van Pinterest heeft nagemaakt. Dat is een gemiste kans, want de creatieve les is juist bij uitstek geschikt voor creatief denken en handelen. En natuurlijk wil je dat er daarbij veel ruimte is voor de eigen inbreng van kinderen. De creatieve les moet dan ook draaien om het proces, en niet om het eindresultaat.
Met gratis online lessen knutsel je vaak maar wat in het wilde weg. Er is niet nagedacht over leerdoelen en de lessen sluiten niet aan bij een leerlijn. Volgens de leerlijn beeldende vorming van SLO moeten kinderen op de basisschool kennismaken met een breed scala aan kunstvormen en -technieken: van werken met textiel en tekenen met Oost-Indische inkt tot het toepassen van meerkleurendruk en het kennismaken met design en industriële vormgeving.1 Het is zo goed als onmogelijk om al die doelen te behalen met uitsluitend gratis online lessen.
Lees ook: Drie tips om het creatieve vuurtje in kinderen aan te wakkeren |
Met de methode Uit de Kunst voor tekenen en handvaardigheid geef je – ook zonder vakleerkracht! – goed expressieonderwijs. Via het digibord word je stap voor stap meegenomen door de interactieve, leerzame lessen. De lessen vragen weinig voorbereidingstijd en zijn doordacht en praktisch haalbaar. De nadruk ligt op het creatieve proces en niet op het eindresultaat. Zo leren kinderen creatief denken. Bovendien leveren de lessen mooie resultaten op!
De software van Uit de Kunst houdt bij welke lessen je hebt gegeven en welke doelen je klas daarmee heeft behaald. Je ziet direct waar jullie al aan gewerkt hebben en waar nog winst te behalen valt. Je kiest zelf welke lessen je geeft, waarbij je de keuze hebt uit heel veel thema’s en materialen. Zo behaal je heel eenvoudig alle lesdoelen voor beeldende vorming.
Vraag nu een gratis zichtzending aan en probeer Uit de Kunst drie maanden lang kosteloos uit. Daarna wil je niet meer anders!
Bronnen
1 Kunstzinnige oriëntatie – kerndoel 54 – beeldende vorming op slo.nl, geraadpleegd op 14 maart 2024.