3 minuten

De schaduwzijde van speelse leesmethodes

Je laat een kind niet elke dag taart eten, ook niet als hij dat toevallig heel graag wil. Als volwassene kies je wat goed is voor het kind, zelfs als dat in eerste instantie niet de meest aantrekkelijke keuze is. Toch gebeurt in het onderwijs soms iets anders. Leesmethodes worden regelmatig gekozen omdat ze aantrekkelijk en speels zijn – niet omdat ze goed werken. Waarom is dat problematisch? Ontdek waarom plezier tijdens de leesles belangrijk is, maar nooit bepalend mag zijn. 


Inhoud 

  1. Plezier als startpunt, niet als doel
  2. Van plezier naar resultaat 
  3. Tips voor het kiezen van een sterke leesmethode
  4. Atlantis: meer dan leuk!


Plezier als startpunt, niet als doel 

Kleurrijke materialen boordevol illustraties, interactieve opdrachten, leuke spelletjes… Het is begrijpelijk dat veel scholen kiezen voor een leesmethode die er aantrekkelijk uitzien en waarmee je een les kunt geven waar je leerlingen enthousiast van worden. Maar plezier alleen is niet genoeg. Zonder een stevige (technische) basis blijft lezen een struikelblok, hoe leuk de methode ook is. Leesmethodes die vooral inzetten op spelletjes en creatieve werkvormen, missen vaak een effectieve aanpak. Zo worden kinderen weliswaar beziggehouden, maar leren ze niet wat écht belangrijk is.

 

Lees ook: Lezen opleuken? Stop ermee!

 

Van plezier naar resultaat 

Het gevolg van leesmethodes die er aantrekkelijk uitzien, maar inhoudelijk tekortschieten? Kinderen blijven achter in hun leesontwikkeling.

 

Met een goede leesmethode geef je een plezierige les, door het volgen van een doordachte, effectieve aanpak: duidelijke instructie, veel aandacht voor technisch lezen en – ook in de bovenbouw – altijd aandacht voor het begrip van de tekst. Natuurlijk is een goede lesmethode óók leuk en aantrekkelijk voor kinderen, zodat ze betrokken raken en blijven. Maar uiteindelijk is het hoofddoel om elk kind een stevige leesbasis te geven. Plezier tijdens de leesles mag zeker een middel zijn, maar nooit het doel. Alleen zo help je kinderen vooruit.

 

Tips voor het kiezen van een sterke leesmethode 

Wil je aan de slag met een nieuwe leesmethode? Let dan op de volgende punten.

 

1. Leerdoelen 

Kies een methode met een logische opbouw en duidelijke doelen. Weet je bij elke les wat kinderen leren en hoe dit lesdoel bijdraagt aan hun algehele leesontwikkeling?

 

2. Onderbouwing

Ga voor een evidence based methode. Zorg dus dat je op de hoogte blijft van het laatste onderzoek naar goed leesonderwijs. Lees vakbladen als Didactief en JSW en bezoek regelmatig sites als onderwijskennis.nl, met updates over onderzoek in het onderwijs. Zijn de nieuwste inzichten over effectief leesonderwijs verwerkt in de methode?

 

3. Differentiatie 

Zorg dat de methode aansluit bij elk leesniveau dat voorkomt in je klas. Hoe makkelijk is het om de les af te stemmen op jouw leerlingen?

 

4. Leesplezier

Werk met een methode die streeft naar leesplezier door verhalen en teksten met rijke taal aan te bieden die aansluiten bij de interesses van kinderen. Kies ook voor een methode die aandacht besteedt aan verschillende genres. Kinderen die graag lezen, pakken vaker een boek en oefenen meer. Daardoor groeien ze uit tot betere lezers.

 

5. Resultaten 

Informeer naar ervaringen van andere scholen en leerkrachten. Wat levert de methode echt op?

 

Lees ook: Mager vijfje of dikke tien: hoe scoort jouw leesles?

 



Atlantis: meer dan leuk! 

Met Atlantis geef je leuke en aantrekkelijke lessen, volgens een bewezen effectieve aanpak. Natuurlijk zitten bovenstaande punten verwerkt in de methode: duidelijke leerdoelen, een aanpak die evidence based is, veel mogelijkheden tot differentiatie en leesplezier. De enthousiaste reacties van leerkrachten bevestigen de kracht van deze methode voor voortgezet lezen. Kinderen leren lezen met plezier en vergroten daadwerkelijk hun leesvaardigheid. Maar ontdek het vooral zelf: vraag nu een zichtzending aan en maak kennis met Atlantis!

 

Gratis zichtzending aanvragen