3 minuten

Opstapteksten: de verborgen troef van Atlantis

Stel je voor: al je leerlingen doen actief mee aan de leesles, zelfs de kinderen die moeite hebben met lezen. Te mooi om waar te zijn? Helemaal niet! Met de opstapteksten van Atlantis geef je zwakkere lezers het vertrouwen dat ze nodig hebben om de klassikale les te kunnen volgen. En het mooiste? Deze teksten zitten standaard in je methode!


Inhoud 

  1. Wat zijn opstapteksten?
  2. De voordelen van opstapteksten
  3. Zo zet je opstapteksten effectief in
  4. Opstapteksten gebruiken? Start hier!


Wat zijn opstapteksten?

Opstapteksten zijn vereenvoudigde versies van de reguliere leesteksten uit het leesboek. Ze hebben dezelfde inhoud, maar zijn geschreven op een lager leesniveau. 

 

De voordelen van opstapteksten

Opstapteksten verlagen de drempel: kinderen die moeite hebben met lezen krijgen de kans om op hun eigen tempo en niveau kennis te maken met de inhoud van de les. Zo gaan ze daarna met meer zelfvertrouwen de klassikale les in.

 

De inzet van opstapteksten leidt tot meer betrokkenheid en een betere participatie tijdens de klassikale les. Zwakkere lezers begrijpen de instructie beter, durven actiever deel te nemen en boeken sneller vooruitgang dan wanneer je ze direct in het diepe gooit. 

 

Dankzij de opstapteksten hoef je zelf geen extra lesmateriaal te verzamelen of ontwikkelen. Dit bespaart tijd en geeft je als leerkracht meer ruimte om je te richten op het begeleiden van je leerlingen. 

 

Lees ook: Overbrug niveauverschillen in combinatiegroepen met Atlantis



Zo zet je opstapteksten effectief in 

Atlantis bevat een compleet programma voor pre-teaching. Hiermee kun je zwakkere lezers op een speelse manier voorbereiden op de klassikale les. Er zijn verschillende manieren om de pre-teaching – en daarmee ook de opstapteksten – in te zetten. 

 

1. Pre-teaching met leerkracht: voorbereiden op de klassikale les 

Het PT-blok (een scheurblok met speelse opdrachten) is ontwikkeld om als leerkracht een of enkele leerlingen voor te bereiden op de les. Bij deze vorm van pre-teaching gebruik je in principe de reguliere leesboektekst, maar voor leerlingen die meer dan een jaar achterlopen qua leesniveau kun je de opstaptekst inzetten. Je leest de leesboektekst of opstaptekst eerst zelf voor. Doordat kinderen nog niet hoeven mee te lezen, kunnen ze zich volledig concentreren op de inhoud. Vervolgens lezen ze de tekst, samen met jou of zelfstandig. Daarna gaan jullie aan de slag met de bijbehorende opdrachten uit het PT-blok. 

 

2. Begeleide inoefening via leerlingsoftware

Er is ook een digitale variant van het pre-teachingprogramma. De leerlingsoftware van Atlantis bevat PT-lessen die kinderen zelfstandig kunnen doorlopen. Ze worden daarmee stap voor stap voorbereid op de klassikale les. In de software wordt de opstaptekst eerst voorgelezen, zodat de kinderen zich kunnen richten op de inhoud. Vervolgens oefenen ze met de lastige woorden in de tekst. Daarna lezen ze de tekst zelfstandig. Daarbij is er de mogelijkheid om een opname te maken van het voorlezen, die je als leerkracht op een later moment kunt beluisteren. 

 

Lees ook: Atlantis: compleet aanbod voor zorgniveau 1 t/m 3




 

Opstapteksten gebruiken? Start hier! 

De opstapteksten vind je zowel als downloads in de digitale Lesomgeving voor leerkrachten als in de leerlingsoftware van Atlantis, als onderdeel van de pre-teachingsoftware. 

 

Ga naar de Lesomgeving van Atlantis

 

Nog geen gebruiker van Atlantis? 

Vraag dan nu een zichtzending aan en probeer Atlantis drie maanden kosteloos uit, inclusief de opstapteksten. 

 

Zichtzending aanvragen