3 minuten

Overbrug niveauverschillen in combinatiegroepen met Atlantis

In bijna elke combinatieklas loopt het leesniveau van de kinderen flink uiteen. Zo worstelt Jonas uit groep 5 met teksten op AVI-niveau E4, terwijl zijn klasgenootje Emma uit groep 6 moeiteloos boeken op niveau E7 verslindt. Die variatie maakt het onderwijs boeiend, maar brengt ook een grote pedagogische uitdaging met zich mee. Hoe bied je ieder kind leesonderwijs dat effectief is én aansluit bij zijn of haar persoonlijke leesniveau? Atlantis helpt je daarbij! 


Inhoud 

  1. Slechts één keer instructie geven
  2. Niveauverschillen binnen één leerjaar
  3. Werken met Kansrijke Combinatiegroepen
  4. Zwakkere en sterkere lezers ondersteunen



Balanceren tussen twee groepen 

Leesmethodes bieden zelden een goede oplossing voor grote niveauverschillen in de klas. Het traditionele antwoord? Apart lesgeven per groep of leesniveau. Je geeft bijvoorbeeld eerst instructie aan groep 5 en vervolgens aan groep 6. Helaas zorgt die aanpak vaak voor een hoop onrust in de klas. Kies je er juist voor om beide groepen tegelijk les te geven? Dan loop je het risico dat het lesmateriaal niet aansluit bij iedere leerling. Is er een effectieve manier om deze uitdaging te benaderen? 

 

Van cool tot turquoise: één instructie per klas

Atlantis biedt als eerste leesmethode een didactische oplossing voor het overbruggen van grote niveauverschillen binnen een klas. Die aanpak begint bij de basis: de instructie. De leesmethode Atlantis biedt ieder woordtype gelijktijdig aan in alle leerjaren. Zo krijgen groep 5 tot en met 8 op hetzelfde moment les over leenwoorden. Daardoor is er maar één instructiemoment nodig per combinatieklas. Na de gezamenlijke start buigt elke groep zich over leenwoorden die passen bij hun ontwikkeling: denk aan woorden als cool en frisbee in groep 5, en tonijnquiche en turquoise in groep 6

 

 

Geheime missie: onzichtbaar differentiëren

Atlantis heeft ook een slimme benadering voor niveauverschillen binnen een leerjaar: het biedt veel verschillende niveaus aan, zodat iedereen op zijn eigen niveau kan meedoen. Neem de leenwoorden in groep 5: de kinderen moeten in hun werkboek een aantal leenwoorden onderstrepen in de tekst, die ze vervolgens moeten overschrijven. Weekend, scooter, gegoogeld: welke woorden ze overschrijven, en hoeveel, bepalen de kinderen zelf. Zo kiest elk kind de woorden die bij hem of haar passen, zonder dat daar een label bij komt kijken. Dankzij deze vorm van onzichtbare differentiatie bouwen de kinderen aan hun leesvaardigheid zonder dat ze doorhebben dat ze op verschillende niveaus werken. 


 

Samen groeien met slimme lesblokken 

Met Atlantis kun je dus alle kinderen op hetzelfde moment instructie geven. Maar het is ook mogelijk om ze allemaal daadwerkelijk dezelfde stof te laten behandelen, ongedacht hun leerjaar! Dankzij het model van Kansrijke combinatiegroepen laat je alle kinderen aan dezelfde les werken. Zo kun je in een combinatieklas 5/6 starten met het eerste blok van groep 5 en vervolgens doorgaan met het tweede blok van groep 6, het derde blok van groep 5 en het vierde blok van groep 6. Het jaar daarop draai je de volgorde om. 

 

Lees meer over de rijke thema's van Atlantis in Gun je leerlingen het beste: geef kennisrijk onderwijs .

 

Maatwerk in elke les 

Zelfs met al deze handvatten is het mogelijk dat het niveau van de les niet bij elke leerling aansluit. Ieder kind is tenslotte uniek! Maar geen zorgen, ook daar heeft Atlantis een slim antwoord op. Binnen de methode vind je altijd een weg om ieder kind precies dát zetje te geven dat het nodig heeft. 

 

Voorbeeld 1: Zwakkere lezer Jonas uit groep 5

Jonas zit in een combinatieklas 5/6 en houdt de lessen van het eerste blok – uit het lesboek voor groep 5 – nog net bij. Maar zodra de klas in het tweede blok overstapt naar het boek voor groep 6, voelt Jonas zich een beetje verloren. Geen nood, want dankzij het complete pre-teachingprogramma van Atlantis – met een PT-blok en PT-software – kan Jonas al vóór de klassikale les kennismaken met de tekst. En dat op een speelse en interactieve manier. Deze slimme aanpak zorgt ervoor dat de lesstof in de gezamenlijke les beter blijft hangen, zodat Jonas moeiteloos meekomt met de rest van zijn klasgenoten.

 

            

Zitten er kinderen in je klas die meer ondersteuning nodig hebben? 

Lees hoe je dat aanpakt in Atlantis: compleet aanbod voor zorgniveau 1 t/m 3.

 

Voorbeeld 2: Sterkere lezer Emma uit groep 6 

Emma, die bij Jonas in de klas zit, vindt de blokken uit het boek voor groep 6 hartstikke leuk. Zeker de moeilijkere teksten voor sterke lezers! Maar als de klas werkt met het materiaal voor groep 5, mist Emma soms die extra uitdaging. Gelukkig biedt haar juf de perfecte oplossing: de Plusboekenlijn. Die reeks biedt een doorlopende pluslijn, speciaal ontworpen voor kinderen zoals Emma. Een serie lees- en werkboeken voor sterkere lezers, die natuurlijk goed aansluit op Atlantis! 

 



Ontdek zelf de kracht van Atlantis 

Nieuwsgierig hoe Atlantis het verschil kan maken in jouw klas? Tijdens een voorlichtingsgesprek vertellen we je graag alles over onze methode en beantwoorden we al je vragen. Klaar voor een vliegende start? Vraag vandaag nog je zichtzending aan en ontdek drie maanden lang gratis de vele voordelen van Atlantis.


Probeer Atlantis gratis    Plan je voorlichtingsgesprek