Atlantis Start en de SLO-doelen voor groep 3

Dekt alle kerndoelen voor groep 3 voor taal, lezen en spelling in één keer!


De SLO-doelen voor groep 3 vormen de basis van het onderwijs op de basisschool. In dit leerjaar leren kinderen lezen, spellen en nadenken over taal – vaardigheden die ze hun hele schoolloopbaan nodig hebben. Met Atlantis Start werk je in één samenhangende lijn aan de kerndoelen voor groep 3: lezen, spelling, taalbeschouwing, spreken en luisteren. Alles in één betekenisvolle methode, die perfect aansluit bij de leerdoelen voor groep 3 en een stevige basis legt voor groep 4 en verder.

Lezen als basis van alle leerdoelen in groep 3

In Atlantis Start is lezen het startpunt voor alles wat kinderen leren. Elk blok van zes weken draait om een rijk thema waarin ze lezen, schrijven, ontdekken en praten over de wereld om hen heen. Zo werk je automatisch aan de SLO-doelen voor groep 3, steeds binnen een betekenisvolle context. 

 

Kinderen lezen verhalen en informatieve teksten die aansluiten bij aansprekende wereldoriënterende thema’s. Binnen die thema’s groeien ze stap voor stap in het begrijpen van woorden, zinnen en teksten – precies de samenhang die SLO beschrijft in de leerdoelen lezen groep 3. Vanaf het begin staat begrijpend lezen daarbij centraal: kinderen lezen niet alleen om woorden te oefenen, maar om iets te begrijpen, te ontdekken of te leren.


Lezen als basis van alle leerdoelen in groep 3

In Atlantis Start is lezen het startpunt voor alles wat kinderen leren. Elk blok van zes weken draait om een rijk thema waarin ze lezen, schrijven, ontdekken en praten over de wereld om hen heen. Zo werk je automatisch aan de SLO-doelen voor groep 3, steeds binnen een betekenisvolle context. 

 

Kinderen lezen verhalen en informatieve teksten die aansluiten bij aansprekende wereldoriënterende thema’s. Binnen die thema’s groeien ze stap voor stap in het begrijpen van woorden, zinnen en teksten – precies de samenhang die SLO beschrijft in de leerdoelen lezen groep 3. Vanaf het begin staat begrijpend lezen daarbij centraal: kinderen lezen niet alleen om woorden te oefenen, maar om iets te begrijpen, te ontdekken of te leren.


Lezen en spelling volgens de kerndoelen

Een belangrijk onderdeel van de SLO-doelen voor taal in groep 3 is het leren lezen en schrijven van woorden. In Atlantis Start gaan technisch lezen, begrijpend lezen en spelling daarbij hand in hand. Kinderen leren stap voor stap de koppeling tussen letters en klanken, oefenen met woorden en passen die direct toe in betekenisvolle contexten. Zo werk je automatisch aan de leerdoelen van groep 3 zoals SLO die beschrijft.

 

Atlantis Start houdt het eenvoudig: de methode maakt duidelijk onderscheid tussen letters en klanken. Kinderen leren de alfabetletters (de letter a heet /aa/ en niet /ah/) en ontdekken daarna dat letters in woorden verschillend kan klinken. Zo begrijpen ze sneller hoe woorden zijn opgebouwd – een kernpunt binnen de kerndoelen spelling en de SLO-doelen taal voor groep 3.

 

Lees ook: Letters en klanken: de verborgen uitdaging in groep 3
 

Spelling krijgt vrijwel dagelijks aandacht met expliciete instructie, en komt daarnaast terug op andere momenten van de dag. Zelfs bij het beantwoorden van vragen over wereldoriëntatie wordt gelet op de spelling van kinderen. Dat is eigenlijk heel logisch: zo ervaren ze dat spellen geen losstaand vak is, maar onlosmakelijk verbonden is met alles wat ze leren. Op deze manier werk je de hele week door aan de kerndoelen voor spelling in het basisonderwijs – en dat zie je terug in de groei van je leerlingen.

Taalbeschouwing en woordenschat in betekenisvolle context

In groep 3 ontdekken kinderen niet alleen hoe taal werkt, maar ook hoe ze die kunnen gebruiken. Met Atlantis Start leren ze daarvoor voortdurend nieuwe woorden, oefenen ze met het bouwen van zinnen en leren ze nadenken over taal. De SLO-doelen taal voor groep 3 (kerndoelen taal groep 3) komen zo op een natuurlijke manier aan bod: door taal te gebruiken in gesprekken, verhalen en opdrachten.

 

Omdat elk thema zes weken lang centraal staat, breiden kinderen hun woordenschat stap voor stap uit. Nieuwe woorden keren steeds terug in een herkenbare context. Zo combineer je vanzelf impliciet en expliciet woordleren:

 

      • Impliciet, bijvoorbeeld tijdens het voorlezen, in een opdracht of bij een activiteit: kinderen kunnen informatie uit de context gebruiken om de betekenis van het onbekende woord te achterhalen. 
      • Expliciet, door nieuwe woorden bewust te behandelen en aan te leren.

 

Met Atlantis Start groeit het taalgevoel van je klas dus voortdurend – op een natuurlijke manier, betekenisvol en in lijn met de leerdoelen van groep 3 zoals SLO die beschrijft. 

 

Lees ook: Echt kennisrijk onderwijs in groep 3? Zo pak je het aan!


Taalbeschouwing en woordenschat in betekenisvolle context

In groep 3 ontdekken kinderen niet alleen hoe taal werkt, maar ook hoe ze die kunnen gebruiken. Met Atlantis Start leren ze daarvoor voortdurend nieuwe woorden, oefenen ze met het bouwen van zinnen en leren ze nadenken over taal. De SLO-doelen taal voor groep 3 (kerndoelen taal groep 3) komen zo op een natuurlijke manier aan bod: door taal te gebruiken in gesprekken, verhalen en opdrachten.

 

Omdat elk thema zes weken lang centraal staat, breiden kinderen hun woordenschat stap voor stap uit. Nieuwe woorden keren steeds terug in een herkenbare context. Zo combineer je vanzelf impliciet en expliciet woordleren:

 

      • Impliciet, bijvoorbeeld tijdens het voorlezen, in een opdracht of bij een activiteit: kinderen kunnen informatie uit de context gebruiken om de betekenis van het onbekende woord te achterhalen. 
      • Expliciet, door nieuwe woorden bewust te behandelen en aan te leren.

 

Met Atlantis Start groeit het taalgevoel van je klas dus voortdurend – op een natuurlijke manier, betekenisvol en in lijn met de leerdoelen van groep 3 zoals SLO die beschrijft. 

 

Lees ook: Echt kennisrijk onderwijs in groep 3? Zo pak je het aan!

Spreken en luisteren: leren communiceren

In de SLO-doelen voor spreken en luisteren in groep 3 is veel aandacht voor het leren communiceren – luisteren naar elkaar, vragen stellen en de eigen mening onder woorden brengen. Deze vaardigheden zijn essentieel om samen te werken en te leren van en met anderen.

 

In Atlantis Start is het aanleren van die vaardigheden verweven door de hele methode. Kinderen praten over teksten, denken samen na over de thema’s en luisteren dagelijks naar verhalen. Tijdens het samenlezen oefenen ze niet alleen met lezen, maar ook met luisteren naar elkaar en voorlezen aan anderen. Zo bouwen ze stap voor stap aan hun zelfvertrouwen én hun communicatieve taalvaardigheid – precies zoals beschreven in de SLO-doelen taal groep 3.

Eén effectieve aanpak voor lezen van groep 3 t/m 8

Atlantis Start legt de stevige basis voor de leerlijn lezen die in groep 4 naadloos wordt voortgezet in de leesmethode Atlantis. De aanpak blijft hetzelfde: rijke teksten, betekenisvolle thema’s en een duidelijke focus op begrip. Zo sluit het onderwijs in groep 3 perfect aan bij de leerdoelen en kerndoelen voor lezen in de volgende leerjaren.

Kerndoeldekkend – nu en in de toekomst

Atlantis Start is volledig afgestemd op de SLO-leerdoelen en kerndoelen voor groep 3. De methode:


✔ dekt alle SLO-doelen voor lezen, taal, spelling, spreken en luisteren;
✔ legt de basis voor goed begrijpend lezen bij álle vakken;
✔ integreert lezen en spelling in betekenisvolle thema’s;
✔ is de perfecte voorloper van Atlantis (groep 4 t/m 8);
✔ kan ook gecombineerd worden met andere methodes voor lezen en taal in groep 4 t/m 8;
✔ stimuleert leesplezier, woordenschat en taalbegrip.

Ontdek hoe Atlantis Start de SLO-doelen voor groep 3 tot leven brengt

Wil je zien hoe Atlantis Start in de praktijk werkt? 
Vraag een zichtzending aan en ontdek hoe deze methode alle leerdoelen van groep 3 dekt voor lezen, taal, schrijven en meer!


Vraag een gratis zichtzending aan