Atlantis Start is veel meer dan een leesmethode voor groep 3. Lezen vormt in deze geïntegreerde methode de basis van alle lessen voor alle vakken. Eén methode, alles in samenhang. Zo geef je lezen betekenis – vanaf dag één.
De methode Atlantis Start is beschikbaar vanaf schooljaar 2026/2027.
Met Atlantis Start leg je een stevige basis voor elk kind. De methode is gebaseerd op drie krachtige inzichten die je leesonderwijs helder, effectief en betekenisvol maken.
Echte samenhang helpt kinderen om meer te begrijpen én informatie beter te onthouden. Daarom sluiten in Atlantis Start alle lessen logisch op elkaar aan. Kinderen lezen over een onderwerp, praten en schrijven erover en bouwen hun kennis zo stap voor stap uit. Alles wat ze lezen staat met elkaar in verband, direct vanaf het begin.
‘Waarom lees ik dit eigenlijk?’ Ook jonge kinderen willen weten waaróm ze iets lezen. In Atlantis Start lezen ze daarom vanaf dag één teksten die echt ergens over gaan. Omdat die teksten ook de basis vormen voor andere vakken, snappen ze niet alleen wat ze lezen, maar ook waarom ze dat doen.
Veel kinderen halen het niveau voor technisch lezen niet – en dat ligt niet aan hen. Wat werkt wél? Heldere instructie, een slimme leerlijn en teksten die uitnodigen tot lezen. Dat is precies wat Atlantis Start biedt.
Atlantis Start is veel meer dan een leesmethode voor groep 3: de methode dekt niet alleen de kerndoelen voor aanvankelijk lezen (begrijpend lezen én technisch lezen), maar ook voor spelling, wereldoriëntatie, tekenen en handvaardigheid, burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling. Alles-in-één dus, en dat is heel overzichtelijk voor jou én je leerlingen!
Bij Atlantis Start volgen alle kinderen dezelfde leerlijn. Er zijn geen aparte materialen voor sterkere of zwakkere lezers, maar er is wél alle ruimte voor differentiatie. Zo ligt de lat voor iedereen hoog en voorkom je dat kinderen onbedoeld onder hun eigen niveau werken.
De activiteiten in het werkboek zijn voor iedereen gelijk, maar binnen elke opdracht kan een kind het zichzelf makkelijker of juist moeilijker maken. Dankzij deze slimme, onzichtbare differentiatie wordt ieder kind steeds uitgedaagd een stap verder te zetten, in zijn eigen tempo. Zo blijft de groep samen en krijgt elke leerling gelijke kansen om te groeien.
Echt geïntegreerd! Echt kennisrijk! Echt motiverend! Echt vernieuwend!
‘De manier waarop jullie de letters aanbieden – met de alfabetletters in plaats van losse klanken – heeft me echt aan het denken gezet. Waarom doen we het al zo lang op dezelfde manier? Ook vind ik het mooi dat jullie kinderen op alle niveaus uitdagen, zoals met de lettersoep-oefening. Daarmee krijgen óók kinderen die anders alleen op het basisniveau werken de kans om eens een stapje verder te gaan.’
Petra Pronk van CBS De Fontein in Hillegom