Kunst kan je aan het denken zetten, verrassen, aan het lachen maken en vragen oproepen. Door naar kunst te kijken, erover na te denken en zelf kunst te maken, verruimen kinderen hun blik. Wakker daarom het creatieve vuur aan in je leerlingen met Uit de Kunst voor tekenen en handvaardigheid!
Creativiteit zit in ons allemaal. Een ondernemer die uit het niets een bedrijf opbouwt en een bakker die een verrukkelijk nieuw gebakje bedenkt… Ze gebruiken allebei hun creativiteit. En het mooie is: je kunt je creativiteit door oefening sterk ontwikkelen.
Met Uit de Kunst geef je – ook zonder vakleerkracht! – goed expressieonderwijs. Via het digibord word je stap voor stap meegenomen door de interactieve, leerzame lessen. De lessen voor beeldende vorming in het basisonderwijs vragen weinig voorbereidingstijd en zijn goed doordacht en praktisch haalbaar. Bovendien leveren ze mooie resultaten op. Voordat de kinderen zelf aan de slag gaan, worden ze verrast en aan het denken gezet.
Creativiteit zit in ons allemaal. Een ondernemer die uit het niets een bedrijf opbouwt en een bakker die een verrukkelijk nieuw gebakje bedenkt… Ze gebruiken allebei hun creativiteit. En het mooie is: je kunt je creativiteit door oefening sterk ontwikkelen.
Met Uit de Kunst geef je – ook zonder vakleerkracht! – goed expressieonderwijs. Via het digibord wordt je stap voor stap meegenomen door de interactieve, leerzame lessen. De lessen voor beeldende vorming in het basisonderwijs vragen weinig voorbereidingstijd en zijn goed doordacht en praktisch haalbaar. Bovendien leveren ze mooie resultaten op. Voordat de kinderen zelf aan de slag gaan, worden ze verrast en aan het denken gezet.
stevige basis voor het ontwikkelen van creatieve vaardigheden
veel inspirerende voorbeelden om de fantasie te prikkelen
kennismaking met uiteenlopende materialen en technieken
veel houvast, maar toch volop ruimte voor eigen creativiteit
focus op het creatieve proces en niet op het eindproduct
kwalitatieve lessen met weinig voorbereidingstijd
getest in de praktijk en geoptimaliseerd in samenwerking met partnerscholen
veel flexibiliteit dankzij de mogelijkheid om je eigen leerlijn samen te stellen
aansluiting bij projecten en andere vakken dankzij lessen bij tientallen thema’s
dekt de kerndoelen voor tekenen en handvaardigheid
Op basisscholen zonder vakleerkracht voor tekenen en handvaardigheid gaat veel tijd verloren aan het zoeken naar leuke ideeën voor de wekelijkse creatieve les. Uit de Kunst is ontwikkeld als antwoord op die uitdaging.
Ruim lesaanbod
Bij Uit de Kunst stel je heel eenvoudig je eigen leerlijn voor tekenen en handvaardigheid samen. Daarvoor maak je een planning aan de hand van het ruime lesaanbod.
Aansluiting bij thema’s en projecten
Bij Uit de Kunst kies je heel eenvoudig lessen die aansluiten bij een thema of project. Je kunt zoeken op basisthema’s als seizoenen en feestdagen, maar ook op actuele thema’s die jaarlijks worden aangevuld, zoals sportevenementen en de Kinderboekenweek.
Aansluiting bij populaire methodes
Uit de Kunst bevat lessen die aansluiten bij verschillende veelgebruikte methodes. Zo is er een leerzame creatieve les bij ieder thema van de leesmethode Atlantis en van de methode Blits voor studievaardigheden en digitale geletterdheid. En vanaf nu zijn er ook lessen beschikbaar bij de methodes Blink Wereld en Staal 2! In de toekomst vind je in Uit de Kunst ook leuke creatieve lessen die aansluiten bij de thema’s van Atlantis Start, Veilig Leren Lezen en Lijn 3.
Hoge kwaliteit
Bij creatieve lessen die gratis online worden aangeboden, is helaas vaak niet nagedacht over leerdoelen. Ook bieden deze lessen voor tekenen en handvaardigheid meestal weinig ruimte voor verdieping en creativiteit. Met Uit de Kunst weet je zeker dat je werkt met lessen van hoge kwaliteit waarmee je daadwerkelijk de creativiteit van je leerlingen stimuleert. Bekijk deze voorbeeldles maar eens.
Heldere lesopbouw
Elke les van onze methode voor beeldende vorming in het basisonderwijs heeft dezelfde opbouw. Een pakkende introductie prikkelt de kinderen en zet ze aan het denken. Ze maken vervolgens niet simpelweg een voorbeeld na, maar hun creativiteit wordt gestimuleerd door inspirerende foto's, filmpjes en voorbeelden. De nadruk ligt bij Uit de Kunst dan ook op het creatieve proces en níét op het eindresultaat.
Ontdek hoe Uit de Kunst is opgebouwd
‘Toen ik startte als uitgever was mijn doel om samen met auteurs en scholen een methode voor de expressievakken te ontwikkelen die inspireert, houvast biedt én kwaliteit garandeert. Ik denk dat we daar met Uit de Kunst zeker in zijn geslaagd.’
'Wat me zo aanspreekt in de lessen van Uit de Kunst, is dat kinderen worden gestimuleerd om creatief bezig te zijn en om na te denken over het onderwerp waar ze mee bezig zijn. Dat maakt de lessen leuk én leerzaam. De variatie aan onderwerpen maakt bovendien dat er voor bijna iedere gelegenheid een passende les is.'
Uit de Kunst is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Daardoor ontwikkelen kinderen hun creatieve vaardigheden steeds verder. En dat merk je aan het creatieve proces én aan de resultaten van je klas!
Je hebt het of je hebt het niet? Nee hoor: iedereen heeft creativiteit in zich, en door te oefenen kun je het sterk verbeteren. Daarvoor heb je kennis en vaardigheden nodig, en de ruimte om te experimenteren. Uit de Kunst helpt kinderen daarbij.
Met goede leerzame vragen moedig je kinderen aan om kritisch te denken. Dat is essentieel bij creatief onderwijs: daarbij gaat het tenslotte niet om goede of foute antwoorden, maar om je persoonlijke ideeën en de onderbouwing daarvan.
Met de juiste vorm van feedback lever je een belangrijke bijdrage aan het leren van kinderen. De feedback moet kinderen uitdagen om na te denken over de gevolgde aanpak. De lessen in Uit de Kunst sluiten daarom standaard af met het kritisch evalueren van het creatieve proces.
Daisy Momotenko, auteur Uit de Kunst
Met Uit de Kunst werk je structureel aan expressieve vaardigheden. Alle creatieve lessen voor in het basisonderwijs zijn in de praktijk getest, goed doordacht en praktisch haalbaar.
Elke les van onze methode voor tekenen en handvaardigheid is op dezelfde manier opgebouwd. Zo weten leerkrachten én leerlingen precies waar ze aan toe zijn.
Bekijk een voorbeeldles van Uit de Kunst
Klaarleggen Als leerkracht zie je in één oogopslag wat de kinderen nodig hebben voor deze creatieve les in het basisonderwijs. | |
In de kijker Het onderwerp van de les wordt geïntroduceerd aan de hand van een aantal inspirerende foto’s of filmpjes. Prikkelende vragen activeren de kinderen: ze maken ze nieuwsgierig én motiveren de kinderen om goed te observeren. | |
Dit gaan we maken + Zo doe je dat Je hoort wat de opdracht van de les is en er wordt uitgelegd hoe de kinderen die opdracht kunnen aanpakken. Dat gebeurt aan de hand van stapsgewijze instructies, met voorbeeldafbeeldingen van het maakproces en uitleg via een voice-over. | |
Aan de slag! De kinderen gaan aan de slag met de opdracht. Inspiratiebeelden op het digibord brengen ze op ideeën, maar zijn zo gevarieerd dat er alle ruimte overblijft voor de eigen creativiteit van je leerlingen. Het is tenslotte niet de bedoeling dat elk kind hetzelfde eindproduct maakt! | |
Kijk nog eens goed Als de werkstukken klaar zijn, bekijken de kinderen aan de hand van praatvragen wat de anderen hebben gemaakt. Vervolgens werpen ze ook nog eens een frisse blik op hun eigen werk. Het gaat in dit onderdeel van expressieonderwijs níét om een beoordeling, maar om reflectie. Zo leren de kinderen van de dingen die bij anderen of bij henzelf goed of minder goed zijn gegaan. | |
Klaar! Alle werkstukken mogen gezien worden! Dat kan op allerlei manieren. Om je op ideeën te brengen, eindigt elke les met een originele presentatietip die simpel uit te voeren is. |
Elke les van Uit de Kunst is op dezelfde manier opgebouwd. Zo weten leerkrachten én leerlingen precies waar ze aan toe zijn.
Bekijk een voorbeeldles van Uit de Kunst
Klaarleggen
Als leerkracht zie je in één oogopslag wat de kinderen nodig hebben voor deze creatieve les in het basisonderwijs.
In de kijker
Het onderwerp van de les wordt geïntroduceerd aan de hand van een aantal inspirerende foto’s of filmpjes. Prikkelende vragen activeren de kinderen: ze maken ze nieuwsgierig én motiveren de kinderen om goed te observeren.
Dit gaan we maken + Zo doe je dat
Je hoort wat de opdracht van de les is en er wordt uitgelegd hoe de kinderen die opdracht kunnen aanpakken. Dat gebeurt aan de hand van stapsgewijze instructies, met voorbeeldafbeeldingen van het maakproces en uitleg via een voice-over.
Aan de slag!
De kinderen gaan aan de slag met de opdracht. Inspiratiebeelden op het digibord brengen ze op ideeën, maar zijn zo gevarieerd dat er alle ruimte overblijft voor de eigen creativiteit van je leerlingen. Het is tenslotte niet de bedoeling dat elk kind hetzelfde eindproduct maakt!
Kijk nog eens goed
Als de werkstukken klaar zijn, bekijken de kinderen aan de hand van praatvragen wat de anderen hebben gemaakt. Vervolgens werpen ze ook nog eens een frisse blik op hun eigen werk. Het gaat in dit onderdeel van expressieonderwijs níét om een beoordeling, maar om reflectie. Zo leren de kinderen van de dingen die bij anderen of bij henzelf goed of minder goed zijn gegaan.
Klaar!
Alle werkstukken mogen gezien worden! Dat kan op allerlei manieren. Om je op ideeën te brengen, eindigt elke les met een originele presentatietip die simpel uit te voeren is.
Met Uit de Kunst voor tekenen en handvaardigheid houd je gemakkelijk in de gaten of je aan alle doelen voldoet. Dat doe je aan de hand van je eigen leerlijn.
Zelf een leerlijn voor tekenen en handvaardigheid samenstellen is eenvoudig met de zeer gebruiksvriendelijke jaarkalender van Uit de Kunst. Als je een interessante les tegenkomt, geef je die zelf een plekje in je planning. Zo staat altijd de juiste les voor je klaar.
Dankzij de flexibiliteit van Uit de Kunst kun je lessen zo inplannen dat ze naadloos aansluiten bij de thema’s waar de kinderen bij andere vakken of bij een project aan werken. Het doelenoverzicht in onze methode voor beeldende vorming houdt bovendien voor je in de gaten of de lessen die je inplant voldoende variatie bieden.
Voor het geven van lessen tekenen en handvaardigheid met Uit de Kunst heb je niet veel nodig: een digibord en een internetverbinding. Alle andere benodigdheden voor onze lessen expressieonderwijs vind je in de software: je planning, je leerlijn, uitgewerkte instructies, het lesaanbod, afbeeldingen, filmpjes en nog veel meer.
Materialen en gereedschappen
Natuurlijk hebben de kinderen voor de creatieve lessen Uit de Kunst aanvullende materialen nodig. Maar ook daarbij houden we het zo eenvoudig mogelijk. In de lessen van Uit de Kunst werk je namelijk met materialen die goed beschikbaar zijn.
Bij het voorbereiden van je les zie je in één oogopslag in de software wat je voor die les nodig hebt. En dankzij de handige materialenlijst van Uit de Kunst kom je daarbij nooit voor verrassingen te staan. Daarmee houd je je materialen en gereedschappen namelijk eenvoudig up-to-date.
Ben je nieuwsgierig naar Uit de Kunst en wil je meer weten over deze methode voor tekenen en handvaardigheid?
Vraag een gratis zichtzending aan en probeer Uit de Kunst drie maanden lang kosteloos uit.
Ja, ik wil Uit de Kunst gratis uitproberenEen van onze methodespecialisten vertelt je graag in een uurtje – digitaal of op school – hoe de methode voor beeldende vorming in het basisonderwijs in elkaar zit.
Plan een gratis voorlichting inBen je benieuwd naar de aanschafkosten van de methode Uit de Kunst? We maken graag een offerte op maat.
Ontvang een vrijblijvende offerteOnze ervaren adviseurs staan je graag te woord om inhoudelijk antwoord te geven op jouw vragen over onze methode voor tekenen en handvaardigheid.
Mail een adviseurOm je de beste ervaring te bieden op onze website, gebruiken we cookies. Als je klikt op 'Alle cookies toestaan', ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze Cookieverklaring. Je kunt ook zelf instellen voor welke cookies je toestemming geeft.