Kinderen weten zelf het beste wat ze leuk vinden. Laat ze dus lekker zelf een boek uitzoeken. Je kunt ze eventueel wel helpen bij hun keuze door te vragen: ‘Waar denk je dat dit boek over gaat? Kijk eens naar de titel, de voorkant en de achterkant.’ Zo ontdekken kinderen hoe ze een geschikt boek kunnen selecteren. En vergeet bij tutorlezen ook de tutor niet: in het ideale geval vindt hij of zij het boek ook leuk.
Als kinderen zelf mogen kiezen, is het belangrijk dat ze ook echt wat te kiezen hebben. Vul de school- of klassenbibliotheek daarom met een aantrekkelijk en divers aanbod Samenleesboeken. Bied bijvoorbeeld verhalende én informatieve boeken aan – die laatste zijn extra leuk voor tutors, omdat zij daarvan zelf ook een hoop opsteken. Denk ook eens aan een serie (Samenlees)boeken. Het lezen van een serie werkt namelijk heel goed voor zwakkere lezers: dankzij de herkenbaarheid (van de personages en onderwerpen) kan het kind de volgende delen van een serie makkelijker lezen. Dat zorgt voor meer zelfvertrouwen en daarmee uiteindelijk voor meer leeskilometers!
Boekenseries, zoals dit spannende duoleespakket voor leesniveau M4, zijn erg geschikt voor zwakkere lezers.
Bekijk het filmpje en ontdek hoe schrijfster Karine Jekel op het idee kwam voor de verhalen over Rover en Broertje.
Zet boeken niet op een boekenplank met de rug naar de kinderen toe. Dat maakt de verzameling minder aanlokkelijk. Hoe dan wel? Leg de boeken bijvoorbeeld in een kratje. Dan kunnen kinderen de boeken makkelijk naar voren of naar achteren klappen om ze te bekijken. Of leg een stapel op tafel en laat ze de boeken een voor een bekijken.
Neem in de verzameling boeken ook titels op die aansluiten bij de thema’s van lezen of wereldoriëntatie. Kinderen die langer bezig zijn met een thema, ontwikkelen meer wereldkennis en krijgen een grotere woordenschat.
Lees ook: Leesbegrip als basis voor leersucces.
Zwakkere lezers hebben vaak een voorkeur voor informatieve boeken. Kies dus ook voor informatieve Samenleesboeken, zoals deze boeken over achtbanen en over snoep. |
Leg een verzameling boeken klaar met een passend leesniveau. Een boek op het juiste niveau lezen kinderen foutloos en vlot. En als ze begrijpen wat ze lezen, hebben ze er ook meer plezier in. Maar wees ook niet té strikt: gebruik het niveau op het boek meer als indicatie dan als wet. Kinderen kunnen namelijk zelf heel goed aangeven of ze een boek begrijpen. En als ze een boek heel leuk vinden, zijn ze gemotiveerd en doen ze extra hun best om het boek te doorgronden. Zo tillen ze zichzelf naar een steeds hoger niveau!