2 minuten

Leesmethodes in groep 3: populair betekent niet altijd effectief

Het aanbod aan leesmethodes voor groep 3 is al jarenlang hetzelfde. Grote kans dus dat jij als leerkracht al geruime tijd met dezelfde methode werkt. En dat voelt waarschijnlijk fijn, want die ken je inmiddels van binnen en van buiten. En het feit dat de methode al zo lang op de markt is, wekt vertrouwen in de resultaten! Toch? 

 

Inhoud 

  1. Vertrouwd of bewezen effectief?
  2. Wat werkt écht voor jonge lezers?
  3. Atlantis Start: fris en onderbouwd


Vertrouwd of bewezen effectief? 

Een methode die populair is en prettig werkt, lijkt een logische keuze. Toch is er een groot verschil tussen ervaren gemak en bewezen effectiviteit. Een methode kan goed aansluiten op jouw werkwijze en erg prettig zijn in gebruik, maar is dat ook optimaal voor het leesproces van kinderen? Juist in deze cruciale fase van het leren lezen, helemaal aan de basis, wil je zeker weten dat je methode daadwerkelijk impact maakt. 

 

Wat werkt écht voor jonge lezers? 

Uit onderzoek blijkt steeds duidelijker wat jonge lezers helpt. Een bekende misvatting is dat kinderen leren lezen door hele woorden in te prenten.1 Maar wat werkt wél? Denk bijvoorbeeld aan directe instructie, een rijk taalaanbod in de klas, betekenisvol taal- en leesonderwijs en veel oefenen met authentieke teksten. Zo ontdekken kinderen dat lezen meer is dan een ‘moetje’ – het biedt een spannend verhaal of interessante informatie.

 



Atlantis Start: fris en onderbouwd

Bij Atlantis Start zijn we uitgegaan van wat écht werkt, gebaseerd op onderzoek en praktijkervaring. In een aantal blogs lees je meer over de visie en achtergrond van deze geïntegreerde methode. 

 


Spreekt onze vernieuwende aanpak je aan? Vraag dan nu een gratis zichtzending aan van Atlantis Start en ervaar zelf het verschil. Wie weet geeft een nieuwe, frisse en gefundeerde methode jouw leesonderwijs een stevige boost!


Meer over Atlantis Start       Zichtzending aanvragen


 



Bron

1 ‘Hoe ons hoofd woorden strikt’ (p. 40-43) in Leer ze lezen op didactiefonline.nl, geraadpleegd op 29 oktober 2024.