4 minuten

Meer leesmotivatie? Zo doe je dat!

Leesmotivatie is de basis voor leesvaardigheid en leesplezier. Maar hoe maak je lezen leuk en boeiend voor alle (!) kinderen in je klas? Wij delen vier tips die je meteen kunt toepassen. Ook laten we zien hoe de leesmethode Atlantis de vier factoren die bijdragen aan de leesmotivatie faciliteert. Met autonomie, competentie, relatie en interesse als basis, kan die motivatie niet uitblijven. 


Inhoud 

  1. Tip 1. Geef kinderen keuzes
  2. Tip 2. Zorg voor succeservaringen
  3. Tip 3. Maak van lezen een sociale bezigheid
  4. Tip 4. Speel in op wat jouw klas leuk vindt
  5. Leesplezier en leessucces met Atlantis




Tip 1. Geef kinderen keuzes 

Factor: autonomie 

 

Kinderen vinden lezen leuker als ze zelf mogen kiezen wat en hoe ze lezen. Zorg daarom voor een gevarieerd aanbod van boeken en verhalen. Laat ze in de les ook kort vertellen over hun favoriete boeken, of een boekpresentatie geven. Zo krijgen ze ruimte voor eigen inbreng. 

 

In Atlantis 

Atlantis biedt keuzevrijheid zonder extra werk voor de leerkracht. Zo kunnen kinderen in veel lessen kiezen uit twee teksten. Dankzij de unieke opzet van Atlantis kunnen alle kinderen, ongeacht de tekst die ze lezen, toch dezelfde opdrachten maken. Je bespreekt dus beide teksten in één keer na. 




Tip 2. Zorg voor succeservaringen 

Factor: competentie

 

Kinderen bloeien op als ze merken dat ze vooruitgang boeken. Laat ze daarom oefenen met teksten die nét boven hun niveau liggen. Zo ervaren ze dat ze steeds betere lezers worden. Een echte motivatieboost!  

 

In Atlantis 

Atlantis helpt jou als leerkracht om je leerlingen stap voor stap te begeleiden. Eerst geef jij duidelijke instructie, afgestemd op de verschillende niveaus in de klas, daarna gaan zij aan de slag. Zo is ieder kind goed voorbereid op de opdrachten in de les. Voor zwakkere lezers is er pre-teaching. Dit bereidt hen op een speelse manier voor op de klassikale les, zodat ook zij daar vol zelfvertrouwen aan kunnen starten.  

 

Lees ook: Help! Mijn klas kan niet zelfstandig werken met Atlantis!





Tip 3. Maak van lezen een sociale bezigheid 

Factor: relatie

 

Samen lezen is veel leuker dan alleen. Laat kinderen daarom samen lezen, verhalen uitwisselen en samenwerken aan boekprojecten. Creëer een veilige sfeer waarin iedereen zijn mening durft te delen. Sociale interactie bevordert niet alleen de leesmotivatie, maar ook de onderlinge band. 

 

In Atlantis

Atlantis stimuleert het versterken van de relaties in de klas met wekelijkse leesplezierlessen en samenleesopdrachten. En elke dag is er een voorleesmoment – ook in de bovenbouw! Voorlezen draagt sterk bij aan de verbondenheid in de klas, door de gedeelde ervaring. 

 

Lees ook: 3 verrassende voordelen van voorlezen + praktische tips




Tip 4. Speel in op wat jouw klas leuk vindt 

Factor: interesse

 

Kies bij het voorlezen voor boeken en verhalen die aansluiten bij de interesses van je klas, zoals avonturen, mysteries of wetenschap. Vergeet niet om ook verhalen te kiezen buiten hun comfort zone. Dit helpt kinderen om hun horizon te verbreden. 

 

In Atlantis 

In elk leerjaar komen in Atlantis dezelfde vier domeinen aan bod: 1) andere plaatsen – andere tijden, 2) wetenschap en techniek, 3) mens en natuur en 4) cultuur en maatschappij. Aan elk domein wordt per leerjaar een ander thema gekoppeld. Zo is er voor ieder kind elk schooljaar wel iets wat hem of haar aanspreekt. En natuurlijk wekt Atlantis ook nieuwsgierigheid op naar andere onderwerpen! 

 

Lees ook: Gun je leerlingen het beste: geef kennisrijk leesonderwijs




Leesplezier en leessucces met Atlantis

Leesmotivatie is de sleutel tot leessucces. Atlantis combineert autonomie, competentie, relatie en interesses om van lezen een fijne ervaring te maken. Wil je weten hoe Atlantis jouw leerlingen nog meer motiveert? Vraag vandaag nog een gratis zichtzending aan!

 

Vraag je zichtzending aan


 



Leestip

Leesmotivatie bevorderen in het primair onderwijs op onderwijskennis.nl, geraadpleegd op 16 december 2024.