Programmeerles geven zonder voorkennis lijkt misschien een uitdaging, maar met de juiste ondersteuning is het makkelijker dan je denkt. Heb je zelf onvoldoende kennis in huis? Geen zorgen: met de module Programmeren met Scratch kun je vol vertrouwen aan de slag!
Inhoud |
Zo lastig als ‘computational thinking’ klinkt, is het gelukkig niet: het gaat om logisch redeneren en stapsgewijs problemen oplossen met de computer. Wanneer kinderen deze digitale vaardigheden onder de knie hebben, zullen ze beter omgaan met technologie. Daarom wordt computational thinking naar verwachting vanaf 2026 onderdeel van het onderwijscurriculum, als onderdeel van digitale geletterdheid.
Lees ook: Programmeren: perfect voor probleemoplossende vaardigheden! |
Computational thinking krijgt momenteel weinig aandacht op scholen. Geen wonder, want veel leerkrachten voelen zich onzeker over hun kennis op dit vlak. Ook schoolleiders hebben hun bedenkingen: 7 op de 10 vinden dat hun team nog niet klaar is om dit vak te geven.1 Ondertussen merken leerkrachten dat kinderen nog weinig weten van computational thinking – ze beoordelen de vaardigheden van hun leerlingen gemiddeld met een 3,9.2 Tijd voor verandering!
Computational thinking hoeft niet moeilijk te zijn – en jij hoeft geen programmeerexpert te zijn om het te onderwijzen. Met de module Programmeren met Scratch van Blits Digitale geletterdheid kunnen kinderen zelfstandig (!) aan de slag, met de hele klas tegelijk of individueel, bijvoorbeeld als weektaak. De lessen zijn zo opgebouwd dat je leerlingen stap voor stap leren programmeren, ondersteund door duidelijke video’s die hen én jou begeleiden. Probeer zelf ook de opdrachten en ontdek hoe toegankelijk en leuk programmeren kan zijn!
Lees ook: Programmeren leer je door te doen |
Programmeren met Scratch is een van de drie modules van Blits Digitale geletterdheid. Deze modules begeleiden kinderen bij uiteenlopende digitale vaardigheden: van omgaan met sociale media als Snapchat en TikTok, tot het maken van een werkstuk met een tekstverwerkingsprogramma als Word of Google Documenten. Zo leren ze zelfstandig navigeren in de digitale wereld, kansen benutten en online risico’s vermijden – onmisbare vaardigheden voor hun toekomst.
Lees ook: Steeds meer autonomie bij programmeren? Zo werkt dat! |
Ontdek zelf hoe eenvoudig het is om je klas digitaal vaardig te maken. Probeer Blits Digitale geletterdheid en ervaar hoe jij – ook zonder voorkennis – kunt bijdragen aan de digitale toekomst van je leerlingen.
Gratis zichtzending aanvragen Meer over Programmeren met Scratch
Bronnen
1 Peiling Digitale geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022 op onderwijsinspectie.nl, geraadpleegd op 5 november 2024.
2 Monitor digitale geletterdheid PO 2023 op ecp.nl, geraadpleegd op 5 november 2024.