Computers zijn overal. Niet alleen in je tablet en laptop, maar ook in je auto, telefoon en wasmachine. Stel je voor dat je al die computers voor je zou kunnen laten werken. Dat je ze helemaal zelf zou kunnen programmeren. Wauw, dan zou je een hoop voor elkaar kunnen krijgen! Laat dat nu precies zijn waar Blits Computational thinking om draait.
In de loop van het schooljaar 2023/2024 kun je aan de slag met deze module.
Computers maken ons leven sneller, makkelijker en leuker. Maar dat doen ze (meestal) niet vanzelf: computers werken alleen als wij ze stap voor stap vertellen wat ze moeten doen. Als wij die computers programmeren!
Computational thinking is nadenken over de manier waarop je een probleem kunt oplossen met een computer. Hoe maak je bijvoorbeeld een animatie? En hoe bouw je een website? Met deze module gaan kinderen aan de slag met zulk soort vragen. Zo ontwikkelen ze het probleemoplossend vermogen dat essentieel is voor computational thinking. En natuurlijk leren ze ook hoe ze die oplossingen daadwerkelijk kunnen realiseren. Door te programmeren bijvoorbeeld!
De module Computational thinking is beschikbaar in de loop van het schooljaar 2023/2024.
stevige basis voor computational thinking
voldoende ondersteuning en uitdaging voor ieder kind
leuke en inspirerende doelen om naartoe te werken
veel houvast, maar toch volop ruimte voor eigen inbreng
kwalitatieve lessen met weinig voorbereidingstijd
geen voorkennis nodig van programmeren
zelfcorrigerende opdrachten, dus geen nakijkwerk
zeer geschikt voor zelfstandig werken
In de loop van het schooljaar 2023/2024 verschijnen er naast Blits Computational thinking nog twee modules voor digitale vaardigheden: Blits Mediawijsheid en Blits ICT-basisvaardigheden.
Als onderdeel van Blits …
De nieuwe modules maken alle drie deel uit van de methode Blits. Met die methode, inclusief de modules, maak je je leerlingen vaardig op het gebied van studievaardigheden én digitale geletterdheid.
Maak je al gebruik van de methode Blits? Dan heb je met de licentie(s) hiervoor namelijk automatisch toegang tot de digitale omgeving van de modules. Je hoeft alleen nog de werkboekjes en antwoordenboekjes te bestellen.
… of als los pakket
Wil je geen gebruik maken van de volledige methode Blits voor studievaardigheden én digitale geletterdheid? In dat geval kun je de modules voor digitale geletterdheid ook los aanschaffen. Met een licentie voor Blits Digitale geletterdheid heb je toegang tot de software van de drie modules. De werkboekjes en antwoordenboekjes bestel je apart.
Met Blits Computational thinking ontwikkelen kinderen vaardigheden die nodig zijn om problemen op te lossen door middel van computertechnologie. De complexe vaardigheden die ze daarbij aanleren, kunnen ze in de toekomst op vele vlakken inzetten.
In het eerste blok van Blits Computational thinking leren kinderen om animaties en computerspelletjes te maken met de programmeertaal Scratch. Hoewel Scratch relatief eenvoudig is om mee te werken, komen de kinderen wel in aanraking met de basisbeginselen van programmeren. Een goede start dus!
Het blok ‘Programmeren met Scratch’ bestaat uit zes lesweken. Iedere lesweek start met een korte lesinleiding, die je als leerkracht klassikaal geeft of die de kinderen zelfstandig doornemen, aan de hand van een kort instructiefilmpje in de leerlingsoftware. De rest van de les wordt zelfstandig gemaakt, net als de (optionele) verdiepingsles. Daarmee zijn de lessen erg geschikt om als weektaak of huiswerk te maken.
Het blok eindigt met een uitdagende (maar haalbare!) meesterproef, waarbij de kinderen hun vaardigheden én creativiteit kunnen laten zien.
De opdrachten in het blok ‘Programmeren met Scratch’ zijn zelfcorrigerend. Op die manier heb je als leerkracht niet alleen geen nakijkwerk, maar is het ook mogelijk om de lessen te geven en/of laten uitvoeren als je zelf geen ervaring hebt met programmeren.
Ontdek hoe Blits Computational thinking is opgebouwd
‘Ik heb gezien hoe enthousiast kinderen experimenteren met Blits Computational thinking. Ze vinden vanzelf hun weg. Het programmeren gaat stap voor stap. En dat is ook wat computational thinking is: je deelt een groter probleem op in kleinere, behapbare stukken. Kinderen testen per onderdeel uit wat werkt. Zo vinden ze oplossingen om de computer te laten doen wat zij willen.’
Lenneke Moerdijk, redacteur
‘Met Blits Computational thinking leren kinderen belangrijke vaardigheden voor nu en in de toekomst. En minstens zo belangrijk: ze zetten die vaardigheden meteen in door zelf te programmeren. Die aanpak – niet eerst oefenen op het droge, maar direct aan de slag – is uniek. Het probleemoplossend en creatief denkvermogen van kinderen ontwikkelt zich daardoor razendsnel. En dat op een manier die ook nog eens heel leuk is!’
Sisi Chen, onderwijskundige