Laat kinderen leren programmeren met onze methode computational thinking
Blits Computational thinking
Laat die computer voor je werken!

Computers zijn overal. In je telefoon, wasmachine, oven en auto. Stel je voor dat je al die computers voor je zou kunnen laten werken. Dat je ze slim en creatief kunt inzetten om lastige problemen op te lossen. Dat is precies waar Blits Computational thinking om draait!

Bij Blits computational thinking gaan kinderen zelf leren programmerenBlits Computational thinking in een notendop

Computers maken ons leven sneller, makkelijker en leuker. Maar dat doen ze (meestal) niet vanzelf: ze werken alleen als wij ze stap voor stap vertellen wat ze moeten doen. Dat kan vaak op meerdere manieren. Het is aan ons om daar logisch over na te denken en met slimme vondsten te komen. 

 

Programmeren en meer

Computational thinking is het nadenken over manieren waarop je complexe problemen kunt oplossen, door ze op te delen in kleine stapjes die (deels) door een computer uitgevoerd kunnen worden. Met de module Blits Computational thinking bouwen kinderen daarom aan hun probleemoplossend, creatief en logisch denkvermogen. En natuurlijk leren ze hoe ze hun oplossingen daadwerkelijk kunnen realiseren. Door te programmeren bijvoorbeeld! 


  1. geschikt voor zelfstandig werken in groep 7 en 8*
  2. geen voorkennis nodig 
  3. los inzetbaar of als onderdeel van de methode Blits


Na de voorjaarsvakantie van 2024 kun je in de klas aan de slag met de module Blits Computational thinking.


* Plusleerlingen kunnen mogelijk al in groep 6 met de module aan de slag. Maak in dat geval zelf de inschatting of het niveau aansluit bij jouw leerling(en). 

Voordelen voor leerkrachten:

  • kwalitatieve lessen met weinig voorbereidingstijd

  • geen voorkennis nodig van programmeren

  • zelfcorrigerende opdrachten, dus geen nakijkwerk

  • zeer geschikt voor zelfstandig werken

Drie nieuwe modules

Blits Digitale geletterdheid bestaat uit drie modules: Blits Mediawijsheid (beschikbaar), Blits Computational thinking (beschikbaar na voorjaarsvakantie 2024) en Blits ICT-basisvaardigheden (beschikbaar aan het begin van schooljaar 2024/2025). 

 

Digitale geletterdheid: als onderdeel van Blits… 

De nieuwe modules van Blits Digitale geletterdheid maken deel uit van de methode Blits. Als je die methode aanbiedt, inclusief de modules, maak je je leerlingen vaardig op het gebied van studievaardigheden én digitale geletterdheid. 

 

Met je softwarelicentie(s) voor de methode Blits heb je automatisch toegang tot de software van de modules voor digitale geletterdheid. Je hoeft alleen nog de projectboekjes en antwoordenboekjes te bestellen.  

 

… of als los pakket 

Werk je niet met Blits? Je kunt de modules voor digitale geletterdheid ook los aanschaffen. Met een licentie voor Blits Digitale geletterdheid heb je toegang tot de software van de drie modules. De werk-/projectboekjes en antwoordenboekjes bestel je apart.

Blits Computational thinking in de praktijk 

Met Blits Computational thinking ontwikkelen kinderen vaardigheden die nodig zijn om problemen op te lossen door middel van computertechnologie. De complexe vaardigheden die ze daarbij aanleren, kunnen ze op veel vlakken inzetten. 


Met Blits Computational thinking leren kinderen om animaties en computerspelletjes te maken met de programmeertaal Scratch. Scratch is relatief eenvoudig om mee te werken. Met Scratch maken de kinderen kennis met de basisbeginselen van programmeren. Een goede start dus!

 

Het thema ‘Programmeren met Scratch’ bevat stof voor zes lesweken. Iedere lesweek – ook wel level genoemd – start met een korte lesinleiding. Die inleiding geef je als leerkracht klassikaal, of je kiest ervoor om de kinderen zelfstandig een kort filmpje te laten bekijken in de leerlingsoftware. De rest van de les maken de kinderen zelfstandig, net als de (optionele) verdiepingsles. Het thema eindigt met een uitdagende (maar haalbare!) meesterproef, waarbij de kinderen hun vaardigheden en creativiteit kunnen laten zien.

 

De opdrachten in het thema ‘Programmeren met Scratch’ zijn zelfcorrigerend. Als leerkracht heb je daardoor geen nakijkwerk maar kun je de lessen ook geven en/of laten uitvoeren als je zelf geen ervaring hebt met programmeren. De lessen zijn zeer geschikt als onderdeel van de weektaak.

 

Ontdek hoe Blits Computational thinking is opgebouwd


De makers aan het woord

Lenneke Moerdijk, redacteur voor de methode computational thinking

‘Ik heb gezien hoe enthousiast kinderen experimenteren met Blits Computational thinking. Ze vinden vanzelf hun weg. 

 

Het programmeren gaat stap voor stap. En dat is ook wat computational thinking is: je deelt een groter probleem op in kleinere, behapbare stukken. Kinderen testen per onderdeel uit wat werkt. Zo vinden ze oplossingen om de computer te laten doen wat zij willen.’

Lenneke Moerdijk, redacteur

Sisi Chen, onderwijskundige die heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van Blits computational thinking

‘Met Blits Computational thinking leren kinderen belangrijke vaardigheden voor nu en in de toekomst. En minstens zo belangrijk: ze zetten die vaardigheden meteen in door zelf te programmeren. 

 

Die aanpak – niet eerst oefenen op het droge, maar direct aan de slag - is uniek. Het probleemoplossend en creatief denkvermogen van kinderen ontwikkelt zich daardoor razendsnel. En dat op een manier die ook nog eens heel leuk is!’

Sisi Chen, onderwijskundige

Hoe kunnen we je helpen?