Laat kinderen leren programmeren met onze methode computational thinking
Programmeren met Scratch

Bij Blits computational thinking gaan kinderen zelf leren programmerenProgrammeren met Scratch in een notendop

Computers maken ons leven sneller, makkelijker en leuker. Maar dat doen ze (meestal) niet vanzelf. Software, apps en games moeten worden geprogrammeerd: computers werken alleen als wij stap voor stap vertellen wat ze moeten doen. Dat kan vaak op meerdere manieren. Het is aan ons om daar logisch over na te denken en met slimme vondsten te komen. 

 

Programmeren en meer

In de module Programmeren met Scratch gaan kinderen zelfstandig programmeren. Ze maken hun eigen animaties en games met Scratch, een eenvoudige programmeertaal. Terwijl ze daarmee bezig zijn, bouwen ze aan hun probleemoplossend, creatief en logisch denkvermogen. Aan het eind van elk level zien ze direct het resultaat: weer een nieuwe eigen animatie of game!  


  1. geschikt voor zelfstandig werken in groep 7 en 8*
  2. geen voorkennis nodig 
  3. los inzetbaar of als onderdeel van de methode Blits


* Plusleerlingen kunnen mogelijk al in groep 6 met de module aan de slag. Schat daarbij zelf in of het niveau aansluit bij jouw leerling(en). 

Voordelen voor leerkrachten:

  • kwalitatieve lessen met weinig voorbereidingstijd

  • geen voorkennis nodig van programmeren

  • zelfcorrigerende opdrachten, dus geen nakijkwerk

  • zeer geschikt voor zelfstandig werken

Nieuwe modules voor digitale geletterdheid

Blits Digitale geletterdheid bestaat uit vier modules: Omgaan met sociale media, Programmeren met Scratch, Maak je digitale schrijfproject en Maak je digitale presentatie (beide beschikbaar in schooljaar 2024/2025). 

 

Als onderdeel van Blits… 

De nieuwe modules maken deel uit van de methode Blits. Met je softwarelicentie(s) voor Blits heb je ook toegang tot de software van de modules voor digitale geletterdheid. De projectboekjes en de antwoordenboekjes bestel je bij de schoolleverancier.  

 

… of als los pakket 

Werk je niet met Blits? Je kunt de modules voor digitale geletterdheid ook los aanschaffen. Met een licentie voor Blits Digitale geletterdheid krijg je toegang tot de software van de vier modules. De projectboekjes en de antwoordenboekjes bestel je apart.


Programmeren met Scratch in de praktijk

Met Programmeren met Scratch leren kinderen hoe je animaties en computerspelletjes maakt met de programmeertaal Scratch. Scratch is relatief eenvoudig om mee te werken. Een goede kennismaking met de basisbeginselen van programmeren dus! 


De module Programmeren met Scratch bevat stof voor zeven tot veertien lesweken. Iedere les – ook wel level genoemd – start met een korte lesinleiding. Die inleiding geef je als leerkracht klassikaal, of je laat de kinderen zelfstandig een kort filmpje bekijken in de leerlingsoftware. De rest van de les maken de kinderen sowieso zelfstandig. Ook bij de (optionele) verdiepingsles kun je kiezen voor een korte klassikale inleiding of voor volledig zelfstandig werken. De module sluit af met een uitdagende (maar haalbare!) meesterproef, waarbij de kinderen hun vaardigheden en creativiteit kunnen laten zien. 

 

De opdrachten van Programmeren met Scratch zijn zelfcorrigerend. Als leerkracht heb je daardoor geen nakijkwerk. Ook als je zelf geen ervaring hebt met programmeren, kun je de lessen prima aanbieden. De lessen zijn ook zeer geschikt als onderdeel van de weektaak. 

 

Ontdek hoe Programmeren met Scratch is opgebouwd

Scratch is een project van de Scratch Foundation, in samenwerking met de Lifelong Kindergarten Group van het MIT Media Lab van het Massachusetts Institute of Technology (technische universiteit in Cambridge). Het is hier gratis verkrijgbaar.  

De makers aan het woord

Lenneke Moerdijk, redacteur voor de methode computational thinking

‘Ik heb gezien hoe enthousiast kinderen experimenteren met Programmeren met Scratch. Ze vinden vanzelf hun weg. 

 

Het programmeren gaat stap voor stap. Je deelt een groter probleem op in kleinere, behapbare stukken. Kinderen testen per onderdeel uit wat werkt. Zo vinden ze oplossingen om de computer te laten doen wat zij willen.’ 

Lenneke Moerdijk, redacteur

Sisi Chen, onderwijskundige die heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van Blits computational thinking

‘Met de module Programmeren met Scratch leren kinderen belangrijke vaardigheden voor nu en in de toekomst. En minstens zo belangrijk: ze zetten die vaardigheden meteen in door zelf te programmeren. 

 

Die aanpak – niet eerst oefenen op het droge, maar direct aan de slag - is uniek. Het probleemoplossend en creatief denkvermogen van kinderen ontwikkelt zich daardoor razendsnel. En dat op een manier die ook nog eens heel leuk is!’ 

Sisi Chen, onderwijskundige

Hoe kunnen we je helpen?