Computers zijn overal. Niet alleen in je tablet en laptop, maar ook in je auto, telefoon en wasmachine. Stel je voor dat je al die computers voor je zou kunnen laten werken. Dat je ze helemaal zelf zou kunnen programmeren. Wauw, dan zou je een hoop voor elkaar kunnen krijgen! Laat dat nu precies zijn waar Blits Computational thinking om draait.
In de loop van het schooljaar 2023/2024 kun je aan de slag met het eerste deel van deze module.
Computers maken ons leven sneller, makkelijker en leuker. Maar dat doen ze (meestal) niet vanzelf: computers werken alleen als wij ze stap voor stap vertellen wat ze moeten doen. Als wij die computers programmeren!
Computational thinking is nadenken over de manier waarop je een probleem kunt oplossen met een computer. Hoe maak je bijvoorbeeld een animatie? En hoe bouw je een website? Met deze keuzemodule gaan kinderen aan de slag met zulk soort vragen. Zo ontwikkelen ze het probleemoplossend vermogen dat essentieel is voor computational thinking. En natuurlijk leren ze ook hoe ze die oplossingen daadwerkelijk kunnen realiseren. Door te programmeren bijvoorbeeld!
Het eerste deel van de keuzemodule Computational thinking is beschikbaar in de loop van het schooljaar 2023/2024.
stevige basis voor computational thinking
voldoende ondersteuning en uitdaging voor ieder kind
leuke en inspirerende doelen om naartoe te werken
veel houvast, maar toch volop ruimte voor eigen inbreng
kwalitatieve lessen met weinig voorbereidingstijd
geen voorkennis nodig van programmeren
zelfcorrigerende opdrachten, dus geen nakijkwerk
zeer geschikt voor zelfstandig werken
In de loop van het schooljaar 2023/2024 verschijnen er drie keuzemodules voor digitale vaardigheden bij de methode Blits voor studievaardigheden. Met de methode en de drie modules maak je je leerlingen vaardig op het gebied van digitale geletterdheid.
Naast de keuzemodule Blits Computational thinking worden ook de modules Blits Mediawijsheid en Blits ICT-basisvaardigheden ontwikkeld. Daarmee leren kinderen onder andere hoe ze bewust en verantwoord kunnen omgaan met sociale media, en hoe ze werkstukken en presentaties kunnen maken met veelgebruikte software.
De keuzemodules kunnen worden ingezet als aanvulling op de methode Blits voor studievaardigheden. Daarnaast kun je de modules ook los gebruiken.
Met Blits Computational thinking ontwikkelen kinderen vaardigheden die nodig zijn om problemen op te lossen door middel van computertechnologie. De complexe vaardigheden die ze daarbij aanleren, kunnen ze in de toekomst op vele vlakken inzetten.
De keuzemodule Computational thinking bestaat uit verschillende blokken, waarbij ieder blok verder bouwt op de kennis die in eerdere blokken is opgedaan.
Allereerst leren de kinderen om animaties en computerspelletjes te maken met de programmeertaal Scratch. Hoewel Scratch relatief eenvoudig is om mee te werken, komen de kinderen wel in aanraking met de basisbeginselen van programmeren. Een goede start dus!
In een volgend blok gaan kinderen aan de slag met de micro:bit. Dat minicomputertje kan communiceren met andere apparaten, zoals smartphones en tablets. De kinderen sturen de micro:bit aan met de programmeertaal Scratch. Ze zetten hun eerder opgedane kennis nu dus in om meer te leren over het aansturen van apparaten.
In de volgende blokken van Blits Computational thinking gaan de kinderen aan de slag met een programmeertaal die bestaat uit tekstuele code. Dat is lastiger dan werken met Scratch of de micro:bit, maar biedt ook meer mogelijkheden. Ook leren de kinderen om een eigen website te bouwen.
Ieder blok eindigt met een uitdagende (maar haalbare!) meesterproef, waarbij de kinderen hun vaardigheden én hun creativiteit kunnen laten zien.
Ontdek hoe Blits Computational thinking is opgebouwd