4 minuten

Omgaan met sociale media inpassen in je rooster, hoe doe je dat?

De module Omgaan met sociale media voor groep 7 en 8, die deel uitmaakt van Blits Digitale geletterdheid – bestaat uit zes losse thema’s die je flexibel kunt inzetten. Je bepaalt zelf met welke thema’s je aan de slag gaat en wanneer je dat doet. Hoe ziet de inzet van Omgaan met sociale media eruit in de praktijk?


Meer over Omgaan met sociale media


Werk jij met Blits?
Als gebruiker van Blits heb je al toegang tot de modules van Blits Digitale geletterdheid. Wil je aan de slag met de module Omgaan met sociale media? 
Wij vertellen je hoe je die module eenvoudig inpast in je rooster.





Inhoud 

  1. De thema’s van Omgaan met sociale media
  2. Het lesprogramma
  3. Hoe en wanneer zet je de module in?
  4. Bepaal jouw aanpak met deze drie stappen
  5. 5 voorbeelden uit de praktijk
  6. Hoe pak jij het aan?


De thema’s van Omgaan met sociale media


Het lesprogramma

Elk thema bestaat uit drie lessen: 

  • een klassikale basisles (2 x 45 minuten) 
  • een klassikale verdiepingsles (optioneel, 45 minuten) 
  • een zelfstandige, digitale herhalingsles (optioneel, 20 minuten)


Hoe en wanneer zet je de module in?

Mediawijsheid in de klas is ontzettend belangrijk. Daarom zijn de uitgangspunten bij het inzetten van de module Omgaan met sociale media:

 

  • ook in te passen in een vol rooster; 
  • in te zetten op elk moment van het jaar; 
  • kort en intensief aan de slag óf verdeeld over één of twee schoolja(a)r(en); 
  • geen voorkennis en voorbereiding nodig.




Bepaal jouw aanpak met deze drie stappen.

1. Kies je thema’s 

De module bestaat uit zes thema’s. Ieder thema kun je los aanbieden. Ga je met alle thema’s van mediawijsheid aan de slag in de klas of pik je er een paar uit?

 

2. Bepaal je lessen 

Elk thema bestaat uit drie lessen: een basisles (twee delen van elk 45 minuten) en een optionele herhalingsles en verdiepingsles. Welke les(sen) ga jij geven?

 

3. Stel een periode vast 

Je kunt alle thema’s in zes weken behandelen, of de leerstof uitsmeren over een volledig schooljaar – of zelfs over twee schooljaren! Wat werkt voor jou?




5 voorbeelden uit de praktijk

We vroegen hoe andere scholen omgaan met mediawijsheid in de klas. Op basis van hun reacties zetten we een aantal best practices op een rijtje. Doe er je voordeel mee!

 

1: Speel in op wat speelt in de klas

Zijn je leerlingen in de ban van influencers? Vinden ze het lastig om de betrouwbaarheid van online berichten te beoordelen? Of krijgen ze onverhoopt te maken met online pestgedrag? Zet heel eenvoudig het thema in dat aansluit bij wat er speelt. Je hoeft de thema’s van de module Omgaan met sociale media namelijk niet in een vaste volgorde te behandelen.


Voorbeeldrooster


Lees ook: Cyberpesten, hoe ga je ermee om op de basisschool?


2: Behandel alle thema’s in 6 weken


Behandel alle thema’s achter elkaar. Je werkt dus zes weken lang intensief aan mediawijsheid. Je kiest zelf of je per thema alleen de basisles (2 x 45 minuten) aanbiedt, of ook de optionele herhalings- en verdiepingsles.

Voorbeeldrooster


3: Behandel alles in één schooljaar

Je behandelt elke maand één thema. Elke eerste week van de maand start je met de basisles. In week 2 herhalen de kinderen zelfstandig de lesstof met de herhalingsles, en dan is er een pauzeweek. In de vierde week gaan jullie aan de slag met de verdiepingsles, en daarna is het tijd voor het volgende thema.

Voorbeeldrooster


4: Bied de basis in groep 7 en verdieping in groep 8


Geef in groep 7 geef de basisles (2 x 45 minuten) van ieder thema. In groep 8 gaan de kinderen opnieuw met de thema’s aan de slag. Ze doen eerst nog eens de herhalingsles, om hun kennis op te halen, en vervolgens werken jullie klassikaal aan de verdiepingsles.

Voorbeeldrooster


5: Werk met themaweken, verspreid over twee schooljaren

Verdeeld over groep 7 en 8 bied je zes themaweken aan: een voor elk thema. In zo’n themaweek ga je intensief aan de slag met de lesstof door alle lessen aan te bieden. Je kunt de herhalingsles ook uitstellen tot de volgende themaweek, zodat de kinderen hun kennis op een later moment nog eens kunnen ophalen.

Voorbeeldrooster


Hoe pak jij het aan?

Wil jij ook werken aan een mediawijze klas? Kies dan jouw gewenste aanpak en ga aan de slag!

 

Materialen 

Voor de module Omgaan met sociale media heb je drie dingen nodig: een digibordlicentie, werkboekjes en een antwoordenboek. Deze materialen bestel je eenvoudig via je schoolleverancier.

 

Vind je het fijn als we meedenken?

Natuurlijk kun je altijd contact opnemen met onze methodespecialisten. We helpen je graag verder!

Meer over de module Omgaan met sociale media


* Hoewel het lesniveau is afgestemd op groep 7 en 8, kan de module Omgaan met sociale media ook worden ingezet in groep 6. Als er specifieke thema’s rond mediawijsheid spelen bij jouw zesdegroepers, kun je er dus voor kiezen om (delen van) de module al in die groep te behandelen.