
Wil je zeker weten dat jouw onderwijs voldoet aan de SLO-doelen voor lezen? Met Atlantis werk je automatisch aan alle kerndoelen voor begrijpend lezen én aan de kerndoelen voor technisch lezen. De methode biedt een doordachte leerlijn voor groep 4 t/m 8, waarin vloeiend lezen, tekstbegrip en leesplezier hand in hand gaan. Atlantis voldoet niet alleen aan de huidige kerndoelen voor lezen, maar sluit ook volledig aan bij de nieuwe conceptkerndoelen Nederlands van SLO. Zo is je leesonderwijs toekomstbestendig!
Wat zeggen de SLO-doelen over lezen?
In veel methodes worden begrijpend lezen en technisch lezen nog apart aangeboden. Maar wie kijkt naar de (concept)kerndoelen lezen van SLO, ziet dat ze beide onderdeel zijn van één geheel: het domein Communicatie binnen het leergebied Nederlands. In de nieuwe conceptkerndoelen Nederlands wordt lezen niet langer gezien als een geïsoleerde vaardigheid, maar als een manier om te denken, leren en communiceren.
Natuurlijk blijft technisch lezen – het vloeiend en nauwkeurig decoderen van woorden – een essentiële bouwsteen. Maar in de nieuwe SLO-doelen voor lezen ligt de nadruk vooral op begrip: kinderen leren aandachtig lezen, verbanden leggen, hun kennis van taal en de wereld inzetten en kritisch omgaan met teksten en bronnen.
Atlantis sluit daar perfect op aan. De methode helpt leerlingen om:

Atlantis en de SLO-leerlijn lezen
De SLO-leerlijn voor lezen beschrijft hoe technisch lezen en begrijpend lezen zich stap voor stap ontwikkelen. Atlantis volgt deze leerlijn nauwkeurig.
Zo werk je met Atlantis dus automatisch aan álle SLO-doelen voor lezen!
Lees ook: Gun je leerlingen het beste: geef kennisrijk leesonderwijs

Lezen in samenhang met andere vakken
Een belangrijk uitgangspunt van de nieuwe kerndoelen Nederlands is samenhang. Taalontwikkeling vindt tenslotte niet alleen plaats tijdens de leesles, maar bij álle vakken.
Precies dat is de kracht van Atlantis. Kinderen lezen niet alleen om hun leesvaardigheid te verbeteren, maar vooral om de wereld te begrijpen. Om dat te bereiken koppelt de methode lezen steeds aan wereldoriëntatie. Elk blok draait om een rijk wereldoriënterend thema, en met elke tekst leren kinderen meer over dat onderwerp.
Zo ontstaat leesonderwijs dat aansluit bij hoe kinderen leren én bij de visie van SLO: ‘Een goede beheersing van het Nederlands is een voorwaarde om in alle leergebieden tot begrip te komen’.1
Literatuur en leesplezier
Naast de leerlijn lezen werk je met Atlantis ook aan de kerndoelen 8 en 9, die draaien om literatuureducatie en leesplezier. Kinderen lezen verhalen en informatieve teksten van verschillende auteurs. Elk blok bevat een bijpassend voorleesboek en één of twee leesplezierlessen per week. Zo ontdekken kinderen wat hen aanspreekt en ontwikkelen ze hun eigen leesvoorkeur. Je bouwt aan duurzame leesmotivatie én literaire vorming.
Lees ook: Meer leesmotivatie? Zo doe je dat!
Kerndoeldekkend lezen – nu én in de toekomst
Atlantis is volledig afgestemd op de SLO-leerlijnen en kerndoelen voor lezen, en bereidt je school voor op de nieuwe generatie kerndoelen Nederlands. De methode:
✔ dekt alle huidige kerndoelen voor lezen;
✔ sluit aan op de nieuwe conceptkerndoelen;
✔ volgt de SLO-leerlijn begrijpend lezen en de SLO-leerlijn technisch lezen;
✔ biedt rijke, thematische teksten met samenhang tussen vakken;
✔ stimuleert leesbegrip, leesplezier en kennisontwikkeling.
Zo geef je leesonderwijs dat voldoet aan de SLO-doelen voor lezen – nu én straks.
Ontdek hoe Atlantis de kerndoelen tot leven brengt
Wil je zien hoe Atlantis in de praktijk invulling geeft aan de kerndoelen lezen van SLO?
Vraag dan gratis een zichtzending aan en ontdek hoe de methode technisch en begrijpend lezen samenbrengt tot betekenisvol leesonderwijs.
Vraag een gratis zichtzending aan

Bron
1. Definitieve conceptkerndoelen Nederlands op slo.nl, geraadpleegd op 3 november 2025.