Vind je weg in tabellen, grafieken en schema’s, leer slimmer studeren en ontdek hoe je uit een grote berg gegevens de juiste informatie kunt selecteren, beoordelen en verwerken. Met Blits 2 raak je vertrouwd met studievaardigheden en vaardigheden op het gebied van digitale geletterdheid. Want die zijn vandaag de dag onmisbaar – binnen én buiten de schoolmuren.
Op de basisschool leer je de basis: taal, rekenen, wereldoriëntatie en creatieve vakken. Maar hoewel die vakken cruciaal zijn, zijn ze niet toereikend voor kinderen van deze tijd. Want hoe weet je of informatie van internet betrouwbaar is? En hoe plan je je huiswerk in?
Met Blits leren kinderen om informatie uit allerlei verschillende bronnen te halen: van een voedingswaardetabel tot een infographic bij een nieuwsbericht. Ook leren ze dankzij slimme strategieën effectiever te studeren, beter te plannen en informatie kernachtig samen te vatten. Daarvan profiteren ze volop op school, maar zeker ook daarbuiten. Niet voor niets werkt maar liefst de helft van de Nederlandse scholen met Blits!
In de loop van het schooljaar 2023/2024 verschijnen er drie keuzemodules voor digitale vaardigheden bij Blits. Met de methode en de drie modules maak je je leerlingen vaardig op het gebied van digitale geletterdheid.
Met de nieuwe modules van Blits leren kinderen onder andere hoe ze kritisch, veilig en sociaal kunnen omgaan met sociale media. Ook ontdekken ze hoe ze kunnen programmeren met Scratch en de micro:bit en hoe ze werkstukken en presentaties kunnen maken met veelgebruikte softwareprogramma’s.
Meer weten? Lees dan snel verder!
Op de basisschool leer je de basis: taal, rekenen, wereldoriëntatie en creatieve vakken. Maar hoewel die vakken cruciaal zijn, zijn ze niet toereikend voor kinderen van deze tijd. Want hoe weet je of informatie van internet betrouwbaar is? En hoe plan je je huiswerk in?
Met Blits leren kinderen om informatie uit allerlei verschillende bronnen te halen: van een voedingswaardetabel tot een infographic bij een nieuwsbericht. Ook leren ze dankzij slimme strategieën effectiever te studeren, beter te plannen en informatie kernachtig samen te vatten. Daarvan profiteren ze volop op school, maar zeker ook daarbuiten. Niet voor niets werkt maar liefst de helft van de Nederlandse scholen met Blits!
In de loop van het schooljaar 2023/2024 verschijnen er drie keuzemodules voor digitale vaardigheden bij Blits. Met de methode en de drie modules maak je je leerlingen vaardig op het gebied van digitale geletterdheid.
Met de nieuwe modules van Blits leren kinderen onder andere hoe ze kritisch, veilig en sociaal kunnen omgaan met sociale media. Ook ontdekken ze hoe ze kunnen programmeren met Scratch en de micro:bit en hoe ze werkstukken en presentaties kunnen maken met veelgebruikte softwareprogramma’s.
Meer weten? Lees dan snel verder!
onmisbare basis voor schoolcarrière én daarna
voldoende ondersteuning en uitdaging
losse lessen over het maken van werkstukken en het voorbereiden van spreekbeurten
herhalingslessen voor herhalen en inoefenen van de leerstof
structurele aandacht voor leerstrategieën, internetvaardigheden en mediawijsheid
één instructie en één les voor de hele (combinatie)groep
digibordsoftware die je stap voor stap meeneemt door de les
automatisch nakijken van digitale toetsen
Ik heb nu één schooljaar gewerkt met Blits 2, in groep 6 en groep 7. Blits 1 vond ik wat verouderd, maar de vernieuwde methode heeft me verrast! In de nieuwe versie van Blits is namelijk meer aandacht voor vaardigheden die leerlingen in onze huidige samenleving nodig hebben. De leerlingen zijn erg enthousiast over Blits 2 en zijn veel meer betrokken dan bij de oude versie van deze methode. Ze vinden het ook fijn dat ze nu thuis extra kunnen oefenen na een les. Ik merk dat de stof daardoor beter blijft hangen en dat de resultaten zichtbaar omhooggaan!
Blits is volledig vernieuwd. Natuurlijk hebben we daarbij alle sterke punten van Blits 1 behouden. Daarbovenop hebben we de methode flink uitgebreid en versterkt.
Vanaf 1 september 2023 is het niet meer mogelijk om materialen van Blits 1 te bestellen. De software van Blits 1 is nog te gebruiken tot het einde van het schooljaar 2023/2024.
Blits maakt gebruik van de nieuwste inzichten over goed onderwijs. In deze methode voor studievaardigheden zijn dan ook volop praktische bevindingen uit de praktijk verwerkt.
Met behulp van het digibord is het met Blits eenvoudig om les te geven volgens het model van expliciete directe instructie (EDI).
In plaats van met de hele groep te werken volgens het EDI-model, kun je de begeleiding ook richten op de kinderen die extra hulp nodig hebben. De andere kinderen werken (deels) alleen of in tweetallen.
Ook in combinatiegroepen kunnen kinderen met Blits zelfstandig werken aan hun studievaardigheden. Bij een minder sterke groep kun je werken volgens het model van Kansrijke combinaties. Je geeft dan les aan beide groepen samen en kunt toch de lesonderdelen van het EDI-model aanhouden.
‘Ik schrijf graag methodes die een duidelijke meerwaarde hebben voor leerlingen. Blits is zo’n methode: vol vaardigheden waar kinderen de rest van hun leven voordeel van hebben.’
Adrian den Bekker, zelfstandig redacteur
‘Blits is een methode waarin de weg naar kennis belangrijker is dan de kennis zelf. Blits leidt daardoor uiteindelijk júíst tot het gemakkelijker verwerven van kennis.’
Anneriek van Heugten, auteur
Blits is gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Daardoor is deze methode voor studievaardigheden en digitale geletterdheid bewezen effectief!
Wat een kind leert, hangt af van de leerstof, maar vooral van de verwerking daarvan.
Kinderen nemen niet automatisch alle informatie op die je aanbiedt. Wat kinderen daadwérkelijk leren, hangt af van de manier waarop ze die informatie verwerken. Gelukkig kun je je leerlingen daar effectief bij helpen.
Het is belangrijk om al tijdens het leren te evalueren en reflecteren, en niet alleen na het leren te toetsen.
Je kunt beter niet tot de afsluitende toets wachten met evalueren en reflecteren. Als je dat al tijdens het leerproces doet, kun je kinderen namelijk feedback geven op hun voortgang en zo tijdig bijsturen. Met de herhalingslessen van Blits is formatief evalueren eenvoudig.
Kinderen hebben hulp nodig om een leerervaring te vertalen naar hun dagelijks leven.
Veel leerstof is zo abstract dat het kinderen niet lukt om hun kennis en vaardigheden aan te spreken in het dagelijks leven. Daarom begint Blits elke leerervaring met levensechte en concrete voorbeelden.
Als je er voldoende tijd aan besteedt, zijn studievaardigheden echt goed aan te leren. Hoe eerder je ermee start, des te meer profiteren je leerlingen daarvan bij vakken als rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde en begrijpend lezen. En ook met digitale geletterdheid kun je niet vroeg genoeg beginnen.
Bij alle vakken zet je studievaardigheden in. Zo moet je cijfers uit een grafiek kunnen halen om ermee te rekenen, moet je een legenda kunnen lezen om de juiste informatie uit een kaart te halen en moet je informatie uit allerlei informatiebronnen kunnen selecteren en verwerken om goed te kunnen lezen. Met Blits bied je je leerlingen dus houvast en een sterke basis voor alle andere vakken.
Kinderen doen de studievaardigheden die ze nodig hebben bij hun eindtoets onvoldoende op bij andere vakken. Inmiddels werkt ongeveer de helft van de Nederlandse basisscholen daarom met Blits. En met succes: bij deze scholen gaan de resultaten op de eindtoets omhoog!
Als je pas in groep 7 start met studievaardigheden, duurt het langer voordat je een effect ziet op andere vakken. Daardoor zal het effect op de eindtoets ook minder zijn. Bovendien heb je in deze situatie weinig tijd om voldoende begeleiding te bieden aan kinderen die moeite hebben met studievaardigheden. We adviseren daarom om studievaardigheden al vanaf groep 5 op het rooster te zetten. Die tijdsinvestering verdien je bij andere vakken terug, doordat je je leerlingen een stevige basis meegeeft.
Zeker in een combinatiegroep kunnen de niveauverschillen groot zijn. Gelukkig kun je met Blits volop differentiëren, zodat je al jouw leerlingen de juiste begeleiding en uitdaging kunt geven.
Met Blits kun je in een zwakkere combinatiegroep beide groepen samen lesgeven. Je begint in een groep 5/6-combinatie bijvoorbeeld met het eerste blok van groep 5 en gaat vervolgens door met het tweede blok van groep 6, het derde blok van groep 5 en het vierde blok van groep 6. Het jaar daarop draai je de volgorde om.
Je kunt ervoor kiezen om alleen een uitgebreide instructie geven aan de kinderen die dat nodig hebben. De andere kinderen werken (deels) zelfstandig of in tweetallen. Kinderen die meer moeite hebben met de les, kun je uitgebreid instrueren aan de hand van de digibordsoftware. Door deze extra begeleiding halen ze meer uit de les. Deze kinderen kunnen wekelijks ook extra oefenen met de herhalingslessen.
Sterkere leerlingen kunnen vaak wel wat meer uitdaging gebruiken. Voor hen is er bij elke les een extra opdracht opgenomen in het werkboek. Daarnaast kun je deze kinderen extra uitdagen met Plustaak Studievaardigheden. De opdrachten in Plustaak lopen niet vooruit op de leerstof, maar bieden een verbreding en verrijking van het aanbod in Blits.
Alle blokken van Blits studievaardigheden zijn op dezelfde manier opgebouwd, met dezelfde basisonderdelen. Zo werk je structureel aan de studievaardigheden van je leerlingen.
Inhoud:
| Extra mogelijkheden:
|
Nieuwsgierig hoe een les studievaardigheden met Blits eruitziet?
Neem een kijkje in de boeken van Blits
Alle blokken van Blits studievaardigheden zijn op dezelfde manier opgebouwd, met dezelfde basisonderdelen. Zo werk je structureel aan de studievaardigheden van je leerlingen.
Inhoud:
Extra mogelijkheden:
Nieuwsgierig hoe een les studievaardigheden met Blits eruitziet?
Neem een kijkje in de boeken van Blits
Naast de basismaterialen biedt Blits studievaardigheden ook verschillende aanvullende mogelijkheden. Zo kan elk kind op zijn of haar eigen niveau werken.
basismateriaal | Bij ieder blok:
|
aanvullend materiaal |
basismateriaal | Bij ieder blok:
|
aanvullend materiaal | - |
Elke les in het bronnenboek van Blits begint met een pakkende inleiding gevolgd door een instructietekst, die met de voorbeelden in de bronnen wordt verduidelijkt. De kinderen gebruiken de bronnen bij de opdrachten in het werkboek.
In het werkboek gaan de kinderen actief aan de slag met de informatie en voorbeelden uit het bronnenboek. Bij ieder werkboek hoort een antwoordenboek voor de leerkracht.
Elk blok van Blits sluit af met een toets. Deze kun je op papier (met het toetsboek) of digitaal afnemen.
De leerlingsoftware van Blits kun je gebruiken voor de herhalingslessen en voor toetsing. De kinderen kunnen op school of thuis inloggen om de opdrachten te maken. Bovendien is de software voorzien van een resultatenmonitor.
Gebruik de papieren handleiding van Blits bij de voorbereiding van de les. Bij elke les zijn de pagina’s van het bronnen- en werkboek in de handleiding opgenomen.
Je kunt de lessen geven met behulp van de digibordsoftware. Daarmee heb je alle voorbeelden en bronnen bij de hand om expliciete directe instructie te geven. Ook bespreek je de gemaakte opdrachten zo eenvoudig en effectief na.
Wil je je sterke leerlingen naast het werken met Blits extra uitdagen? Laat ze aan de slag gaan met Plustaak Studievaardigheden. Elk werkboek bevat 25 taken waarmee kinderen zelfstandig aan de slag kunnen. Iedere taak bestaat uit meerdere opdrachten die oplopen in moeilijkheidsgraad.
Ben je nieuwsgierig naar Blits 2 en wil je meer weten over deze methode voor studievaardigheden?
Probeer de boeken en de digitale omgeving van Blits 2 drie maanden lang kosteloos uit.
Ja, ik wil Blits gratis uitproberenBen je benieuwd naar de achtergrond van Blits, onze methode voor studievaardigheden? Bestel dan nu gratis het methodemagazine.
Ontvang het gratis magazineBen je benieuwd naar de aanschafkosten van de complete methode Blits 2? We maken graag een offerte op maat.
Ontvang een offerteOnze ervaren adviseurs staan je graag te woord om inhoudelijk antwoord te geven op jouw vragen over Blits 2.
Mail een adviseur