Een les van Uit de Kunst in de praktijk
Elke les van onze methode voor tekenen en handvaardigheid is op dezelfde manier opgebouwd. Zo weten leerkrachten én leerlingen precies waar ze aan toe zijn.
Bekijk een voorbeeldles van Uit de Kunst
| Klaarleggen Als leerkracht zie je in één oogopslag wat de kinderen nodig hebben voor deze creatieve les in het basisonderwijs. |
| In de kijker Het onderwerp van de les wordt geïntroduceerd aan de hand van een aantal inspirerende foto’s of filmpjes. Prikkelende vragen activeren de kinderen: ze maken ze nieuwsgierig én motiveren de kinderen om goed te observeren. |
| Dit gaan we maken + Zo doe je dat Je hoort wat de opdracht van de les is en er wordt uitgelegd hoe de kinderen die opdracht kunnen aanpakken. Dat gebeurt aan de hand van stapsgewijze instructies, met voorbeeldafbeeldingen van het maakproces en uitleg via een voice-over. |
| Aan de slag! De kinderen gaan aan de slag met de opdracht. Inspiratiebeelden op het digibord brengen ze op ideeën, maar zijn zo gevarieerd dat er alle ruimte overblijft voor de eigen creativiteit van je leerlingen. Het is tenslotte niet de bedoeling dat elk kind hetzelfde eindproduct maakt! |
| Kijk nog eens goed Als de werkstukken klaar zijn, bekijken de kinderen aan de hand van praatvragen wat de anderen hebben gemaakt. Vervolgens werpen ze ook nog eens een frisse blik op hun eigen werk. Het gaat in dit onderdeel van expressieonderwijs níét om een beoordeling, maar om reflectie. Zo leren de kinderen van de dingen die bij anderen of bij henzelf goed of minder goed zijn gegaan. |
|
Klaar! Alle werkstukken mogen gezien worden! Dat kan op allerlei manieren. Om je op ideeën te brengen, eindigt elke les met een originele presentatietip die simpel uit te voeren is. |
Een les in de praktijk
Elke les van Uit de Kunst is op dezelfde manier opgebouwd. Zo weten leerkrachten én leerlingen precies waar ze aan toe zijn.
Bekijk een voorbeeldles van Uit de Kunst
Klaarleggen
Als leerkracht zie je in één oogopslag wat de kinderen nodig hebben voor deze creatieve les in het basisonderwijs.
In de kijker
Het onderwerp van de les wordt geïntroduceerd aan de hand van een aantal inspirerende foto’s of filmpjes. Prikkelende vragen activeren de kinderen: ze maken ze nieuwsgierig én motiveren de kinderen om goed te observeren.
Dit gaan we maken + Zo doe je dat
Je hoort wat de opdracht van de les is en er wordt uitgelegd hoe de kinderen die opdracht kunnen aanpakken. Dat gebeurt aan de hand van stapsgewijze instructies, met voorbeeldafbeeldingen van het maakproces en uitleg via een voice-over.
Aan de slag!
De kinderen gaan aan de slag met de opdracht. Inspiratiebeelden op het digibord brengen ze op ideeën, maar zijn zo gevarieerd dat er alle ruimte overblijft voor de eigen creativiteit van je leerlingen. Het is tenslotte niet de bedoeling dat elk kind hetzelfde eindproduct maakt!
Kijk nog eens goed
Als de werkstukken klaar zijn, bekijken de kinderen aan de hand van praatvragen wat de anderen hebben gemaakt. Vervolgens werpen ze ook nog eens een frisse blik op hun eigen werk. Het gaat in dit onderdeel van expressieonderwijs níét om een beoordeling, maar om reflectie. Zo leren de kinderen van de dingen die bij anderen of bij henzelf goed of minder goed zijn gegaan.
Klaar!
Alle werkstukken mogen gezien worden! Dat kan op allerlei manieren. Om je op ideeën te brengen, eindigt elke les met een originele presentatietip die simpel uit te voeren is.