Uit de Kunst: tekenen en handvaardigheid

We ♥ expressie

Kunst kan je aan het denken zetten, verrassen, aan het lachen maken en vragen oproepen. Door naar kunst te kijken, erover na te denken en zelf kunst te maken, verruimen kinderen hun blik. Wakker daarom het creatieve vuur aan in je leerlingen met Uit de Kunst voor tekenen en handvaardigheid!

Opbouw van Uit de Kunst

Met Uit de Kunst werk je structureel aan expressieve vaardigheden. Alle lessen zijn in de praktijk getest, goed doordacht en praktisch haalbaar. 


  • 1 les per week 
  • lessen van 30 minuten voor groep 1 en 2 
  • lessen van 45 minuten voor groep 3 t/m 8 
  • sommige lessen zijn verspreid over meerdere weken 
  • keuze uit basisleerlijn of eigen leerlijn

Een les in de praktijk 

Elke les van Uit de Kunst is op dezelfde manier opgebouwd. Zo weten leerkrachten én leerlingen precies waar ze aan toe zijn. 


Bekijk een voorbeeldles van Uit de Kunst





Klaarleggen

Als leerkracht zie je in één oogopslag wat de kinderen nodig hebben voor deze les.



In de kijker 

Het onderwerp van de les wordt geïntroduceerd aan de hand van een aantal inspirerende foto’s of filmpjes. Prikkelende vragen activeren de kinderen: ze maken ze nieuwsgierig én motiveren de kinderen om goed te observeren.



Dit gaan we maken + Zo doe je dat 

Je hoort wat de opdracht van de les is en er wordt uitgelegd hoe de kinderen die opdracht kunnen aanpakken. Dat gebeurt aan de hand van stapsgewijze instructies, met voorbeeldafbeeldingen van het maakproces en uitleg via een voice-over. 



Aan de slag! 

De kinderen gaan aan de slag met de opdracht. Inspiratiebeelden bij brengen ze op ideeën, maar zijn zo gevarieerd dat er alle ruimte overblijft voor de eigen creativiteit van je leerlingen. Het is tenslotte niet de bedoeling dat elk kind hetzelfde eindproduct maakt!



Kijk nog eens goed 

Als de werkstukken klaar zijn, bekijken de kinderen aan de hand van praatvragen wat de anderen hebben gemaakt. Vervolgens werpen ze ook nog eens een frisse blik op hun eigen werk. Het gaat in dit onderdeel níét om een beoordeling, maar om reflectie. Zo leren de kinderen van de dingen die bij anderen of bij henzelf goed of minder goed zijn gegaan. 



Klaar! 

Alle werkstukken mogen gezien worden! Dat kan op allerlei manieren. Om je op ideeën te brengen, eindigt elke les met een originele presentatietip die simpel uit te voeren is.

Doorlopende leerlijn

Met Uit de Kunst voor tekenen en handvaardigheid houd je gemakkelijk in de gaten of je aan alle doelen voldoet. Je kiest zelf of je de basisleerlijn gebruikt of je eigen leerlijn samenstelt.

 

De basisleerlijn volgen

Als je de basisleerlijn volgt, heb je de garantie dat je aan alle leerdoelen voor expressie voldoet. Ook weet je zeker dat de lessen gevarieerd zijn en aansluiten bij de actualiteit. Past een les toch niet goed in je weekprogramma? Dan heb je natuurlijk altijd de vrijheid om lessen te wisselen of toe te voegen. 

 

Je eigen leerlijn samenstellen 

Zelf een leerlijn samenstellen is eenvoudig met de zeer gebruiksvriendelijke jaarkalender. Als je een interessante les tegenkomt, geef je die zelf een plekje in je planning. Zo staat altijd de juiste les voor je klaar. 

 

Dankzij de flexibiliteit van Uit de Kunst kun je lessen zo inplannen dat ze naadloos aansluiten bij de thema’s waar de kinderen bij andere vakken of bij een project aan werken. Het doelenoverzicht houdt bovendien voor je in de gaten of de lessen die je inplant voldoende variatie bieden. 

Hoe kunnen we je helpen?