Prikkel de creativiteit van kinderen bij beeldende vorming in het basisonderwijs
Uit de Kunst: tekenen en handvaardigheid
We ♥ expressie

Kunst kan je aan het denken zetten, verrassen, aan het lachen maken en vragen oproepen. Door naar kunst te kijken, erover na te denken en zelf kunst te maken, verruimen kinderen hun blik. Wakker daarom het creatieve vuur aan in je leerlingen met Uit de Kunst voor tekenen en handvaardigheid!

Tijdens de creatieve lessen in het basisonderwijs van Uit de Kunst maken kinderen zelf creatieve kunstwerkenOpbouw van Uit de Kunst

Met Uit de Kunst werk je structureel aan expressieve vaardigheden. Alle creatieve lessen voor in het basisonderwijs zijn in de praktijk getest, goed doordacht en praktisch haalbaar. 


  • 1 les per week 
  • lessen van 30 minuten voor groep 1 en 2 
  • lessen van 45 minuten voor groep 3 t/m 8 
  • sommige lessen zijn verspreid over meerdere weken 

Een les van Uit de Kunst in de praktijk 

Elke les van onze methode voor tekenen en handvaardigheid is op dezelfde manier opgebouwd. Zo weten leerkrachten én leerlingen precies waar ze aan toe zijn. 


Bekijk een voorbeeldles van Uit de Kunst



Bij de start van een nieuwe les van Uit de Kunst is eenvoudig te zien wat de benodigdheden zijn voor deze les voor tekenen en handvaardigheid

Klaarleggen

Als leerkracht zie je in één oogopslag wat de kinderen nodig hebben voor deze creatieve les in het basisonderwijs.

Met onze methode voor beeldende vorming in het basisonderwijs wordt de creativiteit van kinderen geprikkeld

In de kijker 

Het onderwerp van de les wordt geïntroduceerd aan de hand van een aantal inspirerende foto’s of filmpjes. Prikkelende vragen activeren de kinderen: ze maken ze nieuwsgierig én motiveren de kinderen om goed te observeren.

Onze lessen voor tekenen en handvaardigheid op de basisschool bevatten overzichtelijke instructies

Dit gaan we maken + Zo doe je dat 

Je hoort wat de opdracht van de les is en er wordt uitgelegd hoe de kinderen die opdracht kunnen aanpakken. Dat gebeurt aan de hand van stapsgewijze instructies, met voorbeeldafbeeldingen van het maakproces en uitleg via een voice-over. 

Uit de Kunst stimuleert de creativiteit van kinderen tijdens de les tekenen en handvaardigheid

Aan de slag! 

De kinderen gaan aan de slag met de opdracht. Inspiratiebeelden op het digibord brengen ze op ideeën, maar zijn zo gevarieerd dat er alle ruimte overblijft voor de eigen creativiteit van je leerlingen. Het is tenslotte niet de bedoeling dat elk kind hetzelfde eindproduct maakt!

Reflecteren staat centraal tijdens deze creatieve lessen voor het basisonderwijs

Kijk nog eens goed 

Als de werkstukken klaar zijn, bekijken de kinderen aan de hand van praatvragen wat de anderen hebben gemaakt. Vervolgens werpen ze ook nog eens een frisse blik op hun eigen werk. Het gaat in dit onderdeel van expressieonderwijs níét om een beoordeling, maar om reflectie. Zo leren de kinderen van de dingen die bij anderen of bij henzelf goed of minder goed zijn gegaan. 

Presenteren van de kunstwerken is een afsluitend onderdeel bij Uit de Kunst

Klaar! 

Alle werkstukken mogen gezien worden! Dat kan op allerlei manieren. Om je op ideeën te brengen, eindigt elke les met een originele presentatietip die simpel uit te voeren is.

Een les in de praktijk 

Elke les van Uit de Kunst is op dezelfde manier opgebouwd. Zo weten leerkrachten én leerlingen precies waar ze aan toe zijn. 


Bekijk een voorbeeldles van Uit de Kunst


Bij de start van een nieuwe les van Uit de Kunst is eenvoudig te zien wat de benodigdheden zijn voor deze les voor tekenen en handvaardigheid

Klaarleggen

Als leerkracht zie je in één oogopslag wat de kinderen nodig hebben voor deze creatieve les in het basisonderwijs.


Met onze methode voor beeldende vorming in het basisonderwijs wordt de creativiteit van kinderen geprikkeld

In de kijker 

Het onderwerp van de les wordt geïntroduceerd aan de hand van een aantal inspirerende foto’s of filmpjes. Prikkelende vragen activeren de kinderen: ze maken ze nieuwsgierig én motiveren de kinderen om goed te observeren.


Onze lessen voor tekenen en handvaardigheid op de basisschool bevatten overzichtelijke instructies

Dit gaan we maken + Zo doe je dat 

Je hoort wat de opdracht van de les is en er wordt uitgelegd hoe de kinderen die opdracht kunnen aanpakken. Dat gebeurt aan de hand van stapsgewijze instructies, met voorbeeldafbeeldingen van het maakproces en uitleg via een voice-over. 


Uit de Kunst stimuleert de creativiteit van kinderen tijdens de les tekenen en handvaardigheid

Aan de slag! 

De kinderen gaan aan de slag met de opdracht. Inspiratiebeelden op het digibord brengen ze op ideeën, maar zijn zo gevarieerd dat er alle ruimte overblijft voor de eigen creativiteit van je leerlingen. Het is tenslotte niet de bedoeling dat elk kind hetzelfde eindproduct maakt!


Reflecteren staat centraal tijdens deze creatieve lessen voor het basisonderwijs

Kijk nog eens goed 

Als de werkstukken klaar zijn, bekijken de kinderen aan de hand van praatvragen wat de anderen hebben gemaakt. Vervolgens werpen ze ook nog eens een frisse blik op hun eigen werk. Het gaat in dit onderdeel van expressieonderwijs níét om een beoordeling, maar om reflectie. Zo leren de kinderen van de dingen die bij anderen of bij henzelf goed of minder goed zijn gegaan. 


Presenteren van de kunstwerken is een afsluitend onderdeel bij Uit de Kunst

Klaar! 

Alle werkstukken mogen gezien worden! Dat kan op allerlei manieren. Om je op ideeën te brengen, eindigt elke les met een originele presentatietip die simpel uit te voeren is.

Stel je eigen leerlijn samen

Met Uit de Kunst voor tekenen en handvaardigheid houd je gemakkelijk in de gaten of je aan alle doelen voldoet. Dat doe je aan de hand van je eigen leerlijn. 

 

Zelf een leerlijn voor tekenen en handvaardigheid samenstellen is eenvoudig met de zeer gebruiksvriendelijke jaarkalender van Uit de Kunst. Als je een interessante les tegenkomt, geef je die zelf een plekje in je planning. Zo staat altijd de juiste les voor je klaar. 

 

Dankzij de flexibiliteit van Uit de Kunst kun je lessen zo inplannen dat ze naadloos aansluiten bij de thema’s waar de kinderen bij andere vakken of bij een project aan werken. Het doelenoverzicht in onze methode voor beeldende vorming houdt bovendien voor je in de gaten of de lessen die je inplant voldoende variatie bieden. 

Hoe kunnen we je helpen?