Blits 2: studievaardigheden

Een stevige basis aan studievaardigheden

Vind je weg in tabellen, grafieken en schema’s, leer slimmer studeren en ontdek hoe je uit een grote berg gegevens de juiste informatie kunt selecteren, beoordelen en verwerken. Met Blits 2 raak je vertrouwd met studievaardigheden die tegenwoordig onmisbaar zijn – binnen én buiten de schoolmuren.

Blits 2 in een notendop

Op de basisschool leer je de basis: taal, rekenen, wereldoriëntatie en creatieve vakken. Maar hoewel die vakken cruciaal zijn, zijn ze niet toereikend voor kinderen van deze tijd. Want hoe weet je of informatie van internet betrouwbaar is? En hoe plan je je huiswerk in?

 

Werken aan effectieve studievaardigheden 

Met Blits leren kinderen om informatie uit allerlei verschillende bronnen te halen: van een voedingswaardetabel op een product uit de supermarkt, tot een infographic bij een nieuwsbericht. Ook leren ze dankzij slimme strategieën effectiever te studeren, beter te plannen en informatie kernachtig samen te vatten. Daarvan profiteren ze volop op school, maar zeker ook daarbuiten. Zo helpt Blits met het leggen van een stevige basis waar kinderen de rest van hun leven op kunnen voortbouwen. Niet voor niets werkt maar liefst de helft van de Nederlandse scholen met Blits!


  1. onmisbare aanvulling op basisvakken in groep 5 t/m 8
  2. veel mogelijkheden tot differentiatie
  3. enige methode met doorlopende leerlijn voor studievaardigheden

Voordelen voor leerkrachten:

  • structurele aandacht voor leerstrategieën, internetvaardigheden en mediawijsheid

  • één instructie en één les voor de hele (combinatie)groep

  • digibordsoftware die je stap voor stap meeneemt door de les

  • automatisch nakijken van digitale toetsen

Ontdek de didactiek achter Blits

Mandy van basisschool 
het Bovenland over Blits:

Ik heb nu één schooljaar gewerkt met Blits 2, in groep 6 en groep 7. Blits 1 vond ik wat verouderd, maar de vernieuwde methode heeft me verrast! In de nieuwe versie van Blits is namelijk meer aandacht voor vaardigheden die leerlingen in onze huidige samenleving nodig hebben. De leerlingen zijn erg enthousiast over Blits 2 en zijn veel meer betrokken dan bij de oude versie van deze methode. Ze vinden het ook fijn dat ze nu thuis extra kunnen oefenen na een les. Ik merk dat de stof daardoor beter blijft hangen en dat de resultaten zichtbaar omhooggaan!

Ik werk nu met Blits 1 voor studievaardigheden. Waarom zou ik overstappen naar Blits 2? 

Blits is volledig vernieuwd. Natuurlijk hebben we daarbij alle sterke punten van Blits 1 behouden. Daarnaast hebben we de methode flink uitgebreid en versterkt.


Ontdek de voordelen van Blits 2


Vanaf 1 september 2023 is het niet meer mogelijk om materialen van Blits 1 te bestellen. De software van Blits 1 is nog te gebruiken tot het einde van het schooljaar 2023/2024.


Blits in de praktijk 

Blits maakt gebruik van de nieuwste inzichten over goed onderwijs. In deze methode voor studievaardigheden zijn dan ook volop praktische bevindingen uit de praktijk verwerkt. 


Expliciete directe instructie 

Met behulp van het digibord is het met Blits eenvoudig om les te geven volgens het model van expliciete directe instructie (EDI).

 

Begeleide inoefening en zelfstandig werken 

In plaats van met de hele groep te werken volgens het EDI-model, kun je de begeleiding ook richten op de kinderen die extra hulp nodig hebben. De andere kinderen werken (deels) alleen of in tweetallen.

 

Combigroepen

Ook in combinatiegroepen kunnen kinderen met Blits zelfstandig werken aan hun studievaardigheden. Bij een minder sterke groep kun je werken volgens het model van Kansrijke combinaties. Je geeft dan les aan beide groepen samen en kunt toch de lesonderdelen van het EDI-model aanhouden.

 

Ontdek hoe Blits is opgebouwd


De makers aan het woord

‘Ik schrijf graag methodes die een duidelijke meerwaarde hebben voor leerlingen. Blits is zo’n methode: vol vaardigheden waar kinderen de rest van hun leven voordeel van hebben.’


Adrian den Bekker, zelfstandig redacteur

‘Blits is een methode waarin de weg naar kennis belangrijker is dan de kennis zelf. Blits leidt daardoor uiteindelijk júíst tot het gemakkelijker verwerven van kennis.’


Anneriek van Heugten, auteur

Hoe kunnen we je helpen?